Οργανωσιακή κουλτούρα και αλλαγή. Μελέτη περίπτωσης σε τραπεζικό οργανισμό στην Κύπρο
Abstract
Οι οργανισμοί αναγνώρισαν την ανάγκη να ανακαλύψουν καινούργιους και καινοτόμους τρόπους για την επίτευξη των στόχων τους διαχρονικά. Μια σημαντική παράμετρος που όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια φαίνεται οι οργανισμοί να λαμβάνουν υπόψη είναι η κουλτούρα που υπάρχει στο οργανισμό.
Πολλούς οργανισμούς απασχολεί η οργανωσιακή κουλτούρα τα τελευταία χρόνια. Ο οργανισμός που θα έχει μια δυνατή κουλτούρα έχει και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αφού υπάρχει σύμπνοια και μια συμφωνία μεταξύ των μελών του οργανισμού διευκολύνοντας τον οργανισμό στην επίτευξη των στόχων του. Αυτή η κουλτούρα πρέπει να μεταβιβάζεται συνειδητά και σκόπιμα στους νεοπροσληφθέντες για να υπάρχει συνέχεια στον οργανισμό μεταφέροντας κοινές αξίες, πεποιθήσεις και κανόνες συμπεριφοράς μεταξύ των μελών.
Σε αυτή την μεταπτυχιακή διατριβή διερευνήθηκε εκτός της εργασιακής ικανοποίησης των εργαζομένων, η μέτρηση της τρέχουσας και επιθυμητής κουλτούρας στο οργανισμό τραπεζικού ενδιαφέροντος. Μελετήθηκαν οι τέσσερις τύποι κουλτούρας σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο OCAI και κατά πόσο ταιριάζουνε με την κουλτούρα του οργανισμού ή με την προσδοκώμενη κουλτούρα.
Τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας τα οποία αναλύθηκαν με την βοήθεια του στατιστικού προγράμματος SPSS έδειξαν γενικά ότι η κουλτούρα έχει δυνατές βάσεις αλλά από την άλλη και περιθώρια βελτίωσης. Το αδύνατο σημείο είναι η πεποίθηση των εργαζομένων για την ύπαρξη αναξιοκρατία. Οι τύποι κουλτούρας που στην επιθυμητή κουλτούρα είχαν την μεγαλύτερη θετική ποσοστιαία μεταβολή είναι της οικειότητας και της καινοτομίας, ενώ λιγότερο θετική ποσοστιαία μεταβολή είχαν οι κουλτούρες αγοράς και ιεραρχίας που ήταν οι επικρατέστερες της τρέχουσας κουλτούρας.
Κλείνοντας, παρουσιάζονται συστάσεις για την αλλαγή της κουλτούρας και ικανοποίησης των εργαζομένων του οργανισμού και προτάσεις για περεταίρω έρευνα.