Θέατρο και νοητική υστέρηση. Δυνατότητες εφαρμογής θεατρικών πρακτικών σε ενήλικα άτομα μέτριας και ελαφριάς νοητικής υστέρησης
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή πραγματεύεται την δυνατότητα ενασχόλησης ενηλίκων με μέτρια και ελαφριά Νοητική Υστέρηση με το θέατρο. Εστιάζει ιδιαίτερα στον παιδαγωγικό χαρακτήρα του θεάτρου και στην κοινωνική διάσταση της εμπλοκής αυτής της ιδιαίτερης κοινωνικής ομάδας με την θεατρική τέχνη.
Ως προς την μορφολογία, η διατριβή έχει δομηθεί βάσει τριών θεματικών ενοτήτων. Στην πρώτη, η οποία αφορά σε εισαγωγή στο θέμα, παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά της Νοητικής Υστέρησης και η κοινωνική πλαισίωση του ζητήματος. Στην δεύτερη, αναλύονται οι δυνατότητες ανάπτυξης των νοητικώς υστερούντων ατόμων μέσω της θεατρικής τέχνης και η παιδαγωγική και θεραπευτική δυναμική της. Στην τρίτη ενότητα, το πλέον εμπειρικό στάδιο της ανάλυσης, παρουσιάζονται συγκεκριμένες πρακτικές, μεθοδολογικές προσεγγίσεις και ασκήσεις εφαρμόσιμες σε ομάδες ατόμων με ελαφριά και μέτρια Νοητική Υστέρηση, καθώς και το παράδειγμα της αυστραλιανής ομάδας Back to Back Theatre.
Μεθοδολογικά έχει υιοθετηθεί θεωρητική προσέγγιση βασισμένη σε βιβλιογραφική έρευνα πηγών κυρίως παιδαγωγικού και ψυχολογικού περιεχομένου, η οποία κρίθηκε η πλέον κατάλληλη για την ανάδειξη της αναγκαιότητας διδαχής της θεατρικής τέχνης σε άτομα με μέτρια και ελαφριά Νοητική Υστέρηση. Βάσει των στοιχείων που παρατίθενται συμπερασματικά καταλήγουμε στο γεγονός ότι η ενασχόλησή τους με το θέατρο είναι όχι μόνο εφικτή, αλλά και σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο αναγκαία.