Διαχείριση γνώσης στις ελληνικές επιχειρήσεις. Αναγκαιότητα ή Πολυτέλεια; Η προστιθέμενη αξία που δύναται να προσφέρει το Knowledge Management, στο σύγχρονο επιχειρείν
Abstract
Η δύναμη της γνώσης είναι διαχρονικά αναγνωρισμένη, τόσο σε κοινωνικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο. Μέσω των γνώσεων ο άνθρωπος εξελίχθηκε στην ιστορία και κατάφερε να ευημερήσει. Σήμερα, η γνώση, ως επιχειρηματικός πόρος, θεωρείται κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχία. Κι αυτό, διότι ο σύγχρονος επιχειρηματικός κόσμος χαρακτηρίζεται από παγκοσμιοποίηση κι έντονο ανταγωνισμό όπου τα πάντα κρίνονται στην λεπτομέρεια. Έτσι, πρωτοπόρες και καινοτόμες θεωρούνται οι επιχειρήσεις εκείνες που διαθέτουν, παράγουν κι αξιοποιούν την γνώση. Με άλλα λόγια, η διαχείριση της γνώσης, σήμερα, σε κάθε μορφής οργανισμό, θεωρείται παράγοντας επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Η ανάλυση που ακολουθεί εστιάζει στην έννοια της διαχείρισης της γνώσης και των μεθόδων της ως διαδικασία που προσθέτει αξία σε ότι παράγει ένας οργανισμός. Για την πληρέστερη κατανόηση των εννοιών αυτών, αλλά και τον εντοπισμό τους στην ελληνική πραγματικότητα, και στον ελληνικό ιδιωτικό τομέα διενεργήθηκε πρωτογενής έρευνα με την συμμετοχή 15 στελεχών από ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας. Στόχος ήταν να προσδιοριστεί το κατά πόσο γίνεται αντιληπτή και αξιοποιείται η διαχείριση της γνώσης στις επιχειρήσεις αυτές, αλλά και τα όποια κενά υπάρχουν, είτε σε θεωρητικό είτε σε πρακτικό επίπεδο.