Η πρόσληψη του χορού και της όρχησης της αρχαιοελληνικής τραγωδίας μέσω της χρήσης του σώματος σε σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος
Abstract
Στόχος της μεταπτυχιακής διατριβής είναι η εξέταση και η διερεύνηση της πρόσληψης του αρχαιοελληνικού τραγικού Χορού και της όρχησης σε νεότερες και σύγχρονες παραστάσεις, εστιάζοντας στη χρήση του σώματος, στη σωματική έκφραση, στην κίνηση και στην χορογραφία. Οι παραστάσεις οι οποίες εξετάζονται είναι η Ηλέκτρα του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Ροντήρη, η Ορέστεια του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Peter Hall και οι Ατρείδες σε σκηνοθεσία της Ariane Mnouchkine. Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα της έρευνας είναι κυρίως δύο: α) να διερευνηθούν οι προκλήσεις και τα προβλήματα κατά τη μεταφορά του τραγικού Χορού και της τραγικής όρχησης σε σύγχρονη σκηνική γλώσσα και β) να αναδειχθούν οι διαφοροποιήσεις στην πρόσληψη, στην προσέγγιση και στον χειρισμό του Χορού και της όρχησης από τους προαναφερόμενους σκηνοθέτες.
Με βάση την κριτική και συγκριτική προσέγγιση των βιβλιογραφικών πηγών και κειμένων και του οπτικοακουστικού υλικού και την παρουσίαση και ανάλυση των δεδομένων από αυτά, επιχειρείται να απαντηθούν τα εξής ερευνητικά ερωτήματα: α) ο ρόλος, η λειτουργία, η σημασία και οι διαφορετικοί τρόποι χειρισμού του σώματος και της κίνησής του και της σωματικής έκφρασης στον Χορό του κάθε έργου· β) ο χειρισμός του χώρου της παράστασης για την κίνηση του Χορού· γ) η ύπαρξη και η χρήση στοιχείων από ορχηστικές παραδόσεις εγχώριες ή άλλων πολιτισμών και δ) η πρόσληψη από την κριτική ως προς τον Χορό και την όρχηση των συγκεκριμένων παραστάσεων.