Η αλληλεξάρτηση τεχνολογίας και περιεχομένου και οι επιπτώσεις της στην προσέλκυση του κοινού των εφήβων στο Kunsthistorisches Museum Wien (Μουσείο της Ιστορίας της Τέχνης στη Βιέννη)
Abstract
Τα σύγχρονα μουσεία σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν νεαρότερα ακροατήρια και να παραμείνουν σχετικά, έχουν υιοθετήσει και υλοποιήσει τις νέες τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας στο έπακρο. Το ασταθές κοινωνικό περιβάλλον, οι πανδημίες, οι μειωμένες επιχορηγήσεις, καθώς και προσέλκυση των εφήβων στα μουσεία, έχουν δημιουργήσει αλληλεξάρτηση τεχνολογίας και περιεχομένου. Τα μουσεία έχουν ξεκινήσει να αλλάζουν τον προσανατολισμό τους μέσω της χρήσης ψηφιακών μέσων και πολυμεσικών εφαρμογών (digital media, multimedia applications and digital publishing). Έτσι, ελπίζουν να προσελκύσουν μεγαλύτερα τμήματα του κοινού συμπεριλαμβανομένου και νεαρά άτομα, όπως έφηβους, οι οποίοι χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες σαν μέσο έκφρασης της ταυτότητας και των πολιτιστικών προτιμήσεων τους, αλλά και σαν μια νέα ''γλώσσα'' επικοινωνίας.
Η παρούσα διπλωματική έχει ως μελέτη περίπτωσης το Kunsthistorisches Museum Wien (Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης της Βιέννης). Στόχος της είναι να διερευνηθεί η αλληλεξάρτηση τεχνολογίας και περιεχομένου και οι επιπτώσεις της στην προσέλκυση κοινου των εφήβων στο συγκεκριμένο μουσείο μέσα από την ανάλυση των πιο κάτω ερευνητικών άξονων:
• Την έρευνα και ανάλυση της σχέσης της τεχνολογίας και του περιεχομένου των σύγχρονων μουσείων μέσα από πραγματικές περιπτώσεις και ειδικά του Μουσείου Ιστορίας της Τέχνης στη Βιέννη
• Την ανάλυση χρήσης συγκεκριμένων τεχνολογιών (VR/AR; Multimedia; Digital Publishing) στο Kunsthistorisches Museum Wien για να διερευνηθεί ο αντίκτυπος τους στην επίτευξη επικοινωνιακών και άλλων στόχων του μουσείου και πως αυτές επιδρούν στην προσέλκυση του κοινού των εφήβων
• Τη διερεύνηση εάν η τεχνολογία είναι από μόνη της ικανή να δημιουργήσει την ικανοποίηση των επισκεπτών με μία ολοκληρωμένη γνωσιακή και πολυ-αισθητηριακή εμπειρία, ή συνιστά απλά ένα κέλυφος-παίγνιο
Στη μελέτη περίπτωσης αναλύθηκε και αξιολογήθηκε η σχέση τεχνολογίας και περιεχομένου στο Kunsthistorisches Museum Wien. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε η ανάλυση και αξιολόγηση της ψηφιακής επικοινωνιακής στρατηγικής, η ανάλυση του κοινού του μουσείου και η σχέση του με τους εφήβους, καθώς και η ανάλυση και αξιολόγηση της διαδικτυακής διάδρασης και επικοινωνίας του μουσείου με το εφηβικό κοινό.
Στην ανάλυση και αξιολόγηση της διαδικτυακής διάδρασης και επικοινωνίας του μουσείου χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο ανάλυσης διαδικτυακής διάδρασης Alexa.com, έτσι ώστε να κατανοήσουμε τις επιπτώσεις αυτής αλλά και των ψηφιακών στρατηγικών που υλοποιεί το μουσείο στην προσέλκυση και αλληλεπίδραση με τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα Τα αποτελέσματα της μελέτης περίπτωσης και της βιβλιογραφικής έρευνας δείχνουν πως υπάρχει αλληλεξάρτηση τεχνολογίας και περιεχομένου στα περισσότερα σύγχρονα μουσεία αλλά και στο Kunsthistorisches Museum Wien. Οι επιπτώσεις της αλληλεξάρτησης αυτής έχουν ισχυρό αντίκτυπο στη διαδικτυακή διάδραση του κοινού με το περιεχόμενο του μουσείου.
Η αξιοποίηση των εργαλείων Digital Publishing; Multimedia; AR/VR applications, και η αλληλεξάρτηση τεχνολογίας και περιεχομένου στα σύγχρονα είναι ένα αναγκαίο γεγονός για την επίτευξη των επικοινωνιακών, λειτουργικών και μαθησιακών του στόχων. Μέσα από την ανάλυση της σχέσης του Kunsthistorisches Museum Wien με τους εφήβους, και τη χρήση της νέας γλώσσας επικοινωνίας από αυτό καταλήξαμε ότι η σχέση του μουσείου με τους εφήβους είναι σε εξέλιξη.