Show simple item record

dc.contributor.advisorΣιδηροπούλου, Αύρα
dc.contributor.authorΑθανασίου-Τάκη, Μαρίνα
dc.contributor.otherAthanasiou-Taki, Marina
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2020-11-12T08:03:33Z
dc.date.available2020-11-12T08:03:33Z
dc.date.copyright2020-11-12
dc.date.issued2020-09
dc.identifier.otherΔΚ-ΘΣΠ/2020/00002el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/4727
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραιφκές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΔιερευνάται το ιστορικό πλαίσιο (κοινωνικό-πολιτικό) της Κύπρου κατά την πρώτη εικοσαετία του 21ου αιώνα με σκοπό την κατάδειξη κομβικών για τη χώρα γεγονότων, τα οποία σημάδεψαν την ιστορία του νησιού και παράλληλα επηρέασαν, άλλα σε μεγαλύτερο και άλλα σε μικρότερο βαθμό, τη θεατρική παραγωγή ως προς τη θεματολογία των παραστάσεων και τις αισθητικές επιλογές των σκηνοθετών/τιδων. Μελετώνται οι σκηνοθετικές τάσεις που εμφανίζονται τον 21ον αιώνα. Δεδομένων των νεωτερικών προσεγγίσεων που παρατηρούνται την περίοδο αυτή εν συγκρίσει πάντοτε με προηγούμενες ή σύγχρονες, γίνεται διάκριση ανάμεσα στο δραματικό και μεταδραματικό θέατρο. Το δραματικό, στο οποίο εμπίπτει το μεγαλύτερο μέρος της κυπριακής θεατρικής παραγωγής, μελετάται μέσω της σκιαγράφησης του προφίλ των επτά παλαιότερων οργανισμών/θιάσων/ομάδων της Κύπρου. Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν παραστάσεις που διαμορφώνονται με βάση ένα πιο παραδοσιακό μοντέλο, υπό την έννοια ότι ακολουθείται, στις πλείστες περιπτώσεις, το γενικό σχήμα «συγγραφέας-θεατρικό έργο-σκηνοθέτης-ηθοποιός-θεατής». Παράλληλα, εξετάζεται το φαινόμενο της μεταφοράς μη θεατρικών κειμένων στη σκηνή, με σκοπό να διερευνηθεί η συχνότητά του στο κυπριακό θέατρο, οι λόγοι που οδηγούν ολοένα και περισσότερο την τελευταία εικοσαετία σε αυτή την επιλογή, καθώς και η πρόσληψη των εν λόγω παραστάσεων από την κριτική, και γενικότερα του εγχειρήματος της μεταφοράς μη θεατρικών κειμένων στο θέατρο. Στο μεταδραματικό θέατρο κατατάσσονται οι παραστάσεις που εμφανίζουν πιο καινοτόμο και πειραματικό χαρακτήρα. Η έρευνα εστιάζει δομικά και θεματικά σε τέσσερις άξονες (κείμενο, τόπος, θεατής, σκηνοθέτης) που καθορίζουν τα σκηνικά είδη (θέατρο συγκεκριμένου χώρου, θέατρο της επινόησης, σωματικό θέατρο, πειραματικό μουσικό θέατρο, συμβάντα-δρώμενα, παραστατικά γεγονότα σε εικαστική εγκατάσταση) στα οποία κατατάσσεται, για τους σκοπούς της έρευνας, το έργο των σύγχρονων Κυπρίων σκηνοθέτιδων/των. Επίσης, μελετάται η θέση της ελληνοκυπριακής διαλέκτου στη σύγχρονη θεατρική πρακτική, ως σκηνοθετική επιλογή. Συγκεκριμένα, καταγράφεται και αξιολογείται η χρήση και η λειτουργία της στις σύγχρονες παραστάσεις ως ιδεολογικό-πολιτικό μέσο επικοινωνίας με τους θεατές. Τέλος, διερευνάται η θέση του σύγχρονου κυπριακού θεάτρου στον παγκόσμιο χάρτη, κυρίως τον ευρωπαϊκό, μέσω της συμμετοχής του σε διεθνείς διοργανώσεις και θεσμούς.el_GR
dc.format.extent415 σ. ; 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΚοινωνικο-πολιτικό θέατρο -- Κύπρος -- 21ος αιώναςel_GR
dc.subjectSocio-political theater -- Cyprus -- 21st centuryel_GR
dc.subjectΔραματικό και μεταδραματικό θέατροel_GR
dc.subjectDramatic and post-dramatic theatreel_GR
dc.titleΗ σκηνοθεσία στην Κύπρο κατά την πρώτη εικοσαετία του 21ου αιώνα. Δραματικό, μεταδραματικό θέατρο και ζητήματα ταυτότητας.el_GR
dc.typeΔιδακτορική Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe historical (socio-political) context of Cyprus during the first twenty years of the 21st century is investigated in order to point out key events for the country, which marked the history of the island and at the same time influenced, to a greater and lesser degree, the theatrical production in terms of the themes of the performances and the aesthetic choices of the directors. The directorial trends that appear in the 21st century are studied. Given the modern approaches observed in this period, always compared to previous or modern ones, a distinction is made between dramatic and post-dramatic theatre. The dramatic, which includes most of the Cypriot theatrical production, is studied by sketching the profile of the seven oldest organizations/troupes/groups in Cyprus. This category includes performances based on a more traditional model, in the sense that in most cases, the general pattern "writer-play-director-actor-spectator" is followed. At the same time, the phenomenon of transferring non-theatrical texts to the stage is examined, in order to investigate its frequency in the Cypriot theatre, the reasons that lead more and more in the last twenty years to this choice, as well as the reception of these performances by critics, and in general the project of transferring non-theatrical texts to the theatre. In the post-dramatic theatre the performances that are classified the ones that show a more innovative and experimental character. The research focuses structurally and thematically on four axes (text, place, spectator, director) that define the stage genres (site-specific theatre, devised theatre, physical theatre, experimental musical theater, happenings, installation theatre) in it which classifies, for the purposes of the research, the work of contemporary Cypriot directors. Also, the position of the Greek Cypriot dialect in the modern theatrical practice is studied, as a directorial choice. Specifically, its use and function in contemporary performances as an ideological-political means of communication with the spectators is recorded and evaluated. Finally, the place of the modern Cypriot theatre on the world map, mainly the European one, is investigated through its participation in international events and institutions.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record