Τοπικά μουσεία, επικοινωνιακή πολιτική και πολιτιστική / τουριστική ανάπτυξη. Η περίπτωση του "Κέντρου Χαρακτικών Τεχνών - Μουσείο Βάσως Κατράκη" στο Αιτωλικό Αιτωλοακαρνανία.
Abstract
Στις μέρες μας είναι ευρέως αποδεχτό ότι τα μουσεία πλέον δεν περιορίζονται στη συλλογή και έκθεση των έργων αλλά προάγουν τον πολιτισμό, μεταδίδουν τη γνώση, συvδέονται με τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας, παίζουν έναν σύνθετο εκπαιδευτικό, κοινωνικό και ψυχαγωγικό ρόλο. Επιπρόσθετα, η αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, με την ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στηγ ποιοτική ανάκαμψη ενός τόπου, αλλά και στην πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη .
Η παρούσα εργασία στοχεύει να δείξει τη συμβολή του πολιτισμού στην τοπική ανάπτυξη. Να μελετήσει την επικοινωνιακή πολιτική ενός τοπικού -περιφερειακού μουσείου και vα ανάδείξει τη σημαντικότητα της διαμόρφωσης στρατηγικών επικοινωνίας ώστε να λειτουργούν, τα τοπικά μουσεία, ως πόλοι ανάπτυξης σε μικρές περιφερειακές πόλεις. Ως μελέτη περίπτωσης εξετάζεται το Μουσείο Χαρακτικών Τεχνών Μουσείο Βάσως Κατράκη, στο Αιτωλικό Αιτωλοακαρνανίας. Γίνεται αναφορά στις συνθήκες που επικρατούν τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό του περιβάλλον. Με βάση τα παραπάνω, επιχειρείται η διατύπωση προτάσεων που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την εικόνα του μουσείου και τον τρόπο επικοινωνίας του με
το κοινό αξιοποιώντας τις ευκαιρίες και τα δυνατά του σημεία και αντιμετωπίζοντας τις απειλές και τα αδύνάτα σημεία του. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για την εκπόνηση της εργασίας, ήταν η ενδελεχής βιβλιογραφική και διαδικτυακή έρευνα, η συλλογή στοιχείων και πληροφοριών από διάφορους φορείς, οι επιτόπιες επισκέψεις (συμμετοχική παρατήρηση), η καταγραφή απόψεων των επισκεπτών σχετικά με τον ρόλο του μουσείου και την επικοινωνιακή του Πολιτική και η ποιοτική μέθοδος έρευνας η οποία πραγματοποιήθηκε με συνεντεύξεις εργαζομένων και υπευθύνων του μουσείου. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι ότι η συμβολή του μουσείου Κατράκη για την Πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη της περιοχής είναι πολύ σημαντική. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές δυνατότητες αναβάθμισης του πολιτιστικού φορέα που δεν έχουν αξιοποιηθεί μέχρι τώρα με επάρκεια. Η βελτίωση της επικοινωνιακής πολιτικής του μουσείου, μέσω μιας πολύπλευρης προσέγγισης στρατηγικών, θα συμβάλλει στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη τόσο του ίδιου του μουσείου όσο και της κοινωνίας στην οποία εντάσσεται.