Ικανοποίηση-παρακίνηση εργαζομένων σε ξενοδοχειακές μονάδες στην περιοχή της Χαλκιδικής.
Abstract
Στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον που διαμορφώνεται, η Ελλάδα αν και οικονομικά δεν είναι ιδιαιτέρως ισχυρή, έχει ένα ισχυρό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, στη μορφή του τουρισμού. Ο ξενοδοχειακός κλάδος κάθε χρόνο αποφέρει πολλά δισεκατομμύρια στην ελληνική οικονομία, και προσφέρει απασχόληση σε χιλιάδες εργαζομένους, οι οποίοι αποτελούν και την κινητήριο δύναμη του κλάδου. Αναμφίβολα λοιπόν, η παρακίνηση και η ικανοποίηση του ανθρώπινου αυτού δυναμικού απαιτεί την μέγιστη προσοχή της διοίκησης, αφού από αυτή εξαρτάται τελικώς η εξυπηρέτηση του πελάτη. Ο συσχετισμός επομένως μεταξύ ικανοποίησης εργαζομένων και κερδοφορίας είναι προφανής.
Στο παραπάνω συμπέρασμα, έχει καταλήξει πληθώρα ερευνητών τα προηγούμενα χρόνια, και δεν αποτελεί κατά συνέπεια καινούργια ιδέα. Παρόλα αυτά, οι επιχειρήσεις αντιλήφθηκαν την αξία της ικανοποίησης των εργαζομένων σχετικά πρόσφατα, και για τον λόγο αυτό χαίρει μεγάλης ανάπτυξης ο κλάδος της διοίκησης ανθρώπινων πόρων. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη της ικανοποίησης και της παρακίνησης των εργαζομένων ξενοδοχειακών μονάδων της Χαλκιδικής. Για την έρευνα και μελέτη των παραπάνω, η εργασία χωρίζεται σε δύο μέρη το θεωρητικό και το ερευνητικό όπου γίνεται η μελέτη της παρούσας κατάστασης. Το θεωρητικό μέρος ξεκινάει με την αναφορά και τη σύντομη μελέτη ορισμένων εννοιών όπως ο τουρισμός, ο τουριστικός κλάδος της Ελλάδος και τέλος της παραγωγικότητας σε μία ξενοδοχειακή μονάδα. Έπειτα, γίνεται μία ανάλυση της διοίκησης γενικότερα και στην συνέχεια της διοίκησης ανθρώπινων πόρων ειδικότερα, με βασικές θεωρίες και των δύο. Στο τρίτο μέρος, αναλύεται η βιβλιογραφία σχετικά με την παρακίνηση του προσωπικού. Αναφέρονται αρχικά οι θεωρίες παρακίνησης, και έπειτα γίνεται εντρύφηση επί των μεθόδων παρακίνησης εργαζομένων στον ξενοδοχειακό κλάδο. Συνεχίζοντας γίνεται αναφορά σε ορισμένους από τους πιο βασικούς παράγοντες παρακίνησης, όπως η αμοιβή και η ψυχολογία, ενώ το θεωρητικό μέρος κλείνει με την αξιολόγηση έργου προσωπικού. Στην διάρκεια του θεωρητικού μέρους, εντοπίστηκαν πληροφορίες από την ελληνική και ξενόγλωσση βιβλιογραφία, με την συμβολή τέλους διαδικτυακών πηγών. Μεταξύ άλλων τέλος, μελετήθηκαν και πρόσφατες έρευνες συναδέλφων, οι οποίες αποτέλεσαν πηγή πολύτιμων πληροφοριών, σχετικά με την περαιτέρω κατανόηση του ζητήματος στο σύνολό του.
Με την ολοκλήρωση του πρώτου και θεωρητικού μέρους της εργασίας η εργασία προβαίνει σε πρωτογενή έρευνα συλλογής δεδομένων σχετικά με τον βαθμό ικανοποίησης των εργαζομένων στα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής. Η διοίκηση τριών ξενοδοχειακών μονάδων 5 και 3 αστέρων, διένειμαν στο προσωπικό τα ερωτηματολόγια, τα οποία και χρησιμοποιήθηκαν για την εξαγωγή συμπερασμάτων. Τελικά, αποδεικνύεται πως αν και έχει ξεκινήσει η μεταρρύθμιση των ξενοδοχείων σε πιο φιλικούς εργασιακούς χώρους, απαιτούνται ακόμα αρκετά μέτρα για την ικανοποίηση των εργαζομένων.