Show simple item record

dc.contributor.advisorΔημητρίου, Πέτρος
dc.contributor.authorSiakalli, Ioanna
dc.contributor.otherΣιακαλλή, Ιωάννα
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2020-09-24T11:07:06Z
dc.date.available2020-09-24T11:07:06Z
dc.date.copyright2020-09-24
dc.date.issued2020-05
dc.identifier.otherMBA/2020/00793el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/4673
dc.descriptionIncludes bibliographical references.el_GR
dc.description.abstractIn today’s new context of higher education, universities are facing issues of increased competition and privatisation, and are struggling to maintain an advantage in their target markets. Within this setting, students are increasingly being acknowledged as customers (Akinyele 2010; Hemsley-Brown & Oplatka 2006; Munawar khan, Ahmed & Nawaz 2011; Weerasingh, Lalitha & Fernando 2017), and thus as being at the core of the process of quality monitoring and assessment. Achievement of student satisfaction and loyalty are now at the centre of the strategy of universities, which are increasingly working towards deepening their understanding of what their customers define as ‘good service’ and ensuring provision of high quality educational services to them. Universities offering online education are no exception, as they, too, have to become increasingly competitive in order to survive in today’s rapidly evolving online HE market. This study focuses on the non-instructional dimension of online higher education and uses the Open University of Cyprus (OUC) as a case study. Four Units of the core administrative services of the OUC are examined in this study, with the aim of measuring the level of satisfaction or dissatisfaction of OUC alumni, based on the quality of service they received from these administrative Units. In particular, the study sought to identify which parts of these Units left alumni satisfied or unsatisfied, and ultimately provide recommendations for improvement. Quantitative research methods were employed to help to answer the research questions. Data was collected from a sample of 168 alumni of the OUC. The results showed a high overall level of satisfaction of alumni with the administrative services, which should, however, be interpreted with caution, based on the limitations of the sample of the study. Different levels of satisfaction arose when looking at specific services of the four Units. In particular, dissatisfaction was prevalent in alumni’s responses regarding the delay in the processes followed for degree recognition, the library services and the training they received as students on how to use its resources, as well as connectivity-related issues regarding the eLearning platform (eClass). Dissatisfaction was also noted in the data regarding receipt of on-time and accurate responses from administrative staff. Recommendations focused on the same services, with the addition of better circulation of studies-related information.el_GR
dc.format.extentx, 68 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isoenel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectOpen University of Cyprus -- Student satisfactionel_GR
dc.titleService quality and student satisfaction at the Open University of Cyprusel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractΣτο σημερινό συγκείμενο της Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΑΑΕ), τα πανεπιστήμια έχουν να αντιμετωπίσουν αυξημένο ανταγωνισμό και ιδιωτικοποίηση, και αγωνίζονται να διατηρήσουν πλεονέκτημα στις αγορές-στόχους τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι φοιτητές αναγνωρίζονται ως πελάτες (Akinyele 2010; Hemsley-Brown & Oplatka 2006; Munawar khan, Ahmed & Nawaz 2011; Weerasingh, Lalitha & Fernando 2017) και αποτελούν τον πυρήνα της διαδικασίας αξιολόγησης ποιότητας. Η επίτευξη της ικανοποίησης και αφοσίωσης των φοιτητών βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο της στρατηγικής των πανεπιστημίων, τα οποία εργάζονται για την καλύτερη κατανόηση του τι οι πελάτες τους ορίζουν ως ‘καλή εξυπηρέτηση’ και την παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας. Τα πανεπιστήμια που ειδικεύονται στη διαδικτυακή ΑΑΕ δεν αποτελούν εξαίρεση, αφού και αυτά πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικά, για να επιβιώσουν στην ταχέως εξελισσόμενη αγορά της διαδικτυακής ΑΑΕ. Η έρευνα αυτή εστιάζει στη μη εκπαιδευτική διάσταση της διαδικτυακής ΑΑΕ και χρησιμοποιεί το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ) ως μελέτη περίπτωσης. Τέσσερις από τις βασικές διοικητικές Υπηρεσίες του ΑΠΚΥ εξετάζονται, με στόχο τη μέτρηση του επιπέδου ικανοποίησης ή δυσαρέσκειας των αποφοίτων του ΑΠΚΥ, βάσει της ποιότητας των υπηρεσιών που έλαβαν. Συγκεκριμένα, η έρευνα επιδιώκει να προσδιορίσει ποια κομμάτια των Υπηρεσιών αυτών ευθύνονται για την ικανοποίηση ή δυσαρέσκεια των αποφοίτων και, τελικά, να δώσει συστάσεις για βελτίωση. Για την απάντηση των ερευνητικών ερωτημάτων, γίνεται χρήση ποσοτικών μεθόδων. Δεδομένα συλλέχθηκαν από 168 απόφοιτους του ΑΠΚΥ. Τα αποτελέσματα φανερώνουν ψηλό επίπεδο ικανοποίησης των αποφοίτων από τις διοικητικές υπηρεσίες, κάτι το οποίο θα πρέπει να ερμηνευθεί με προσοχή, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς του δείγματος. Διαφορετικά επίπεδα ικανοποίησης παρατηρήθηκαν για διαφορετικά τμήματα των τεσσάρων Υπηρεσιών. Δυσαρέσκεια παρατηρήθηκε σχετικά με την καθυστέρηση στις διαδικασίες αναγνώρισης τίτλων σπουδών, την εκπαίδευση που λαμβάνουν οι φοιτητές για χρήση του υλικού της βιβλιοθήκης, και για θέματα συνδεσιμότητας με την πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης. Δυσαρέσκεια παρατηρήθηκε επίσης σχετικά με τη λήψη έγκαιρων και ακριβών απαντήσεων από το διοικητικό προσωπικό. Οι συστάσεις που έγιναν αφορούν τις υπηρεσίες αυτές, καθώς επίσης και την καλύτερη διακίνηση πληροφοριών σχετικών με τις σπουδές.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record