Λιτή διαχείριση και έξι σίγμα, εφαρμογή στις φαρμακοβιομηχανίες.
Abstract
Στον κόσμο των επιχειρήσεων, η διαχείριση της ποιότητας έχει εδώ και χρόνια καθιερωθεί ως μια σημαντική στρατηγική, για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Οι παραδοσιακές πρωτοβουλίες ποιότητας, συμπεριλαμβανομένων του Στατιστικού Ελέγχου Ποιότητας και των συστημάτων Διαχείρισης Ολικής Ποιότητας υπήρξαν βασικές μέθοδοι βελτίωσης της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων και υπηρεσιών για πολλά χρόνια, όμως η μέθοδος έξι σίγμα (Six Sigma) είναι μια από τις πιο πρόσφατες πρωτοβουλίες βελτίωσης της ποιότητας η οποία έχει κερδίσει δημοτικότητα και αποδοχή σε πολλές βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο.
Η μέθοδος έξι σίγμα, είναι στην ουσία μια διαδικασία 6 βημάτων, η οποία αποτελεί επέκταση της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας. Δεν αποτελεί πλέον μια διαδικασία που στοχεύει στη μείωση των ελαττωμάτων των διαδικασιών, των προϊόντων και των υπηρεσιών ενός οργανισμού, αλλά έχει γίνει μια επιχειρηματική στρατηγική που εστιάζει στη βελτίωση της κατανόησης των απαιτήσεων του πελάτη, την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων και των οικονομικών επιδόσεων (Kwak & Anbari, 2006).
Τόσο η μέθοδος έξι σίγμα, όσο και η μέθοδος Λιτής διαχείρισης αποτελούν δύο ευρέως αναγνωρισμένες στρατηγικές βελτίωσης των επιχειρησιακών διαδικασιών και για την επίτευξη σημαντικών αποτελεσμάτων στο κόστος, την ποιότητα και το χρόνο, εστιάζοντας κυρίως στην απόδοση της διαδικασίας. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάλυση των δύο μεθόδων, αλλά και του συνδυασμού τους και η πρακτική εφαρμογή της μεθόδου έξι σίγμα σε κέντρο διανομής πρώτων υλών φαρμάκων σε φαρμακοβιομηχανία.
Η εργασία διαμορφώνεται σε δύο ενότητες. Η πρώτη είναι η θεωρητική ενότητα όπου γίνεται εισαγωγή και ανασκόπηση της βιβλιογραφίας και θεωρητική διερεύνηση των δύο μεθόδων και του συνδυασμού τους. Η δεύτερη ενότητα αποτελείται από την πρακτική εφαρμογή της μεθοδολογίας έξι σίγμα. Με την εφαρμογή της μεθόδου γίνεται προσπάθεια να μετρηθεί το υφιστάμενο επίπεδο ποιότητας μιας συγκεκριμένης διαδικασίας και αν αυτό δεν είναι ικανοποιητικό, να ερευνηθούν οι παράγοντες που οδήγησαν στην απόκλιση αυτή και επομένως να μειωθεί η αντίστοιχη μεταβλητότητα, ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό επίπεδο ποιότητας. Η πρακτική εφαρμογή της μεθοδολογίας ακολουθεί τα στάδια του χάρτη DMAIC της μεθοδολογίας και στο τέλος παρατίθενται συμπεράσματα από την εφαρμογή.