Η διοίκηση ολικής ποιότητας και η εφαρμογή στην τουριστική βιομηχανία.
Abstract
Πολλές χώρες στηρίζουν τις οικονομίες τους πάνω στον τουρισμό όπως και η Κύπρος. Ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος και οι χώρες προσπαθούν να προσφέρουν ένα πακέτο ολοκληρωμένο ώστε να κερδίσουν μεγάλο μερίδιο στην βιομηχανία του τουρισμού. Οι τουρίστες σήμερα είναι πολύ ενημερωμένοι για τον προορισμό τους κυρίως λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας και αναμένουν να τους προσφερθούν όσα τους υποσχέθηκαν και κυρίως η ποιότητα στις υπηρεσίες που έχουν πληρώσει.
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η ανάλυση και παρουσίαση της τουριστικής βιομηχανίας στην Κύπρο καθώς και η ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες στα ξενοδοχεία του νησιού. Αναλύει τον ορισμό του τουρισμού και αναφέρεται στην μέχρι σήμερα πορεία και εξέλιξή του. Επίσης, παρουσιάζει το ξενοδοχείο ως τουριστικό προϊόν και τον διοικητικό τρόπο λειτουργίας του. Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχουν να αντιμετωπίσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις σήμερα είναι η πανδημία του COVID-19 και η επαναλειτουργία της βιομηχανίας μετά και κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αναφέρονται ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν και πως αντιμετωπίστηκαν καθώς και οι συνέπιες που προκάλεσαν παρόμοια περιστατικά.
Αναλύεται η Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και η εφαρμογή στην τουριστική βιομηχανία. Επίσης γίνεται επίδειξη για την σημαντικότητα της εφαρμογή της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στο τουρισμό καθώς και η αναγκαιότητα πιστοποίησης της ποιότητας με διάφορα βραβεία. Επιπρόσθετα παρουσιάζονται οι 5 διαστάσεις ποιότητας με βάση το SERVQUAL. Το μοντέλο SERVQUAL είναι μια μέθοδος μέτρησης της ποιότητας υπηρεσιών και πολύ χρήσιμου εργαλείου στην μέτρηση ποιότητας στον τομέα των ξενοδοχείων.
Τέλος, στο εμπειρικό κομμάτι της διατριβής παρουσιάζεται μια έρευνα για την αντίληψη των επιχειρηματιών της επαρχίας Αμμοχώστου για την ποιότητα και κατά πόσο εφαρμόζουν συστήματα ποιότητας στα ξενοδοχεία. Η περιοχή προσελκύει χιλιάδες τουρίστες κάθε χρόνο τόσο για τις παραλίες όσο και για τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Είναι ένας προορισμός για όλους αφού διαθέτει πολυτελές ξενοδοχεία αλλά και χαμηλού οικονομικού κόστους διαμερίσματα. Η ποιότητα είναι στην κρίση του κάθε ενός είτε πελάτη είτε επιχειρηματία. Σε αυτή την έρευνα βλέπουμε τη αντίληψη μόνο του επιχειρηματία και συγκρίνεται με τις δικές του προσφερόμενες υπηρεσίες, αφού λόγο του COVID-19 έχει παραλύσει ολόκληρη τουριστική βιομηχανία και δεν μπορούμε να έχουμε την αντίληψη του πελάτη.