Καινοτομίες και αποδοτικότητα στις αλυσίδες λιανεμπορίου στην Ελλάδα
Abstract
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εξετάζονται οι καινοτομίες που έχουν εφαρμόσει οι αλυσίδες λιανικού εμπορίου τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα. Το διάστημα της μελέτης ορίστηκε από το 2011 έως και το 2018. Η μέθοδος μου ακολουθήθηκε για την μέτρηση της αποτελεσματικότητας των επιχειρήσεων που εφάρμοσαν τις σημαντικές καινοτομίες είναι αυτή της περιβάλλουσας ανάλυσης δεδομένων. Τα δεδομένα συλλέχτηκαν από τους δημοσιευμένους ισολογισμούς των επιχειρήσεων. Στόχος ήταν να υπολογιστεί η τεχνική αποτελεσματικότητα διαχρονικά και ανά επιχείρηση ώστε να μπορεί να εκτιμηθεί αν και κατά πόσο οι επιχειρήσεις που καινοτόμησαν, εμφάνισαν και βελτίωση της αποτελεσματικότητάς τους.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι δύο από τις έξι επιχειρήσεις ήταν τεχνικά αποτελεσματικές σε όλο το διάστημα της έρευνας. Από τις υπόλοιπες οι τρείς εμφάνισαν αρκετά χαμηλότερο δείκτη τεχνικής αποτελεσματικότητας, αλλά με αυξητική τάση για το συνολικό διάστημα, ενώ μόνο μία επιχείρηση εμφάνισε πτωτική τάση, απέχοντας όμως πολύ λίγο από την επίτευξη του μέγιστου επιπέδου τεχνικής αποτελεσματικότητας Συμπερασματικά οι καινοτομίες που εφαρμόστηκαν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που εξετάστηκαν είχαν θετική επίδραση. Ακόμα και στις επιχειρήσεις που οι εν λόγω καινοτομίες δεν αποδείχθηκαν τόσο αποτελεσματικές, βελτίωσαν σημαντικά τη θέση τους καλύπτοντας το κενό αποδοτικότητας στη χρήση των συγκεκριμένων εισροών τους