Παράλληλη στήριξη (Π.Σ.) στο νηπιαγωγείο: Απόψεις νηπιαγωγών γενικής αγωγής για την αποτελεσματικότητα του μοντέλου στο πλαίσιο της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Abstract
Το μοντέλο της συνδιδασκαλίας αποτελεί έναν σύνθετο όρο, που αναφέρεται στην συστηματική προσπάθεια συμπερίληψης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία στα τυπικά περιβάλλοντα μάθησης και στην ενεργητική συμμετοχή τους στις εκπαιδευτικές διαδικασίες. Πρόκειται για μια φιλοσοφία που επιδιώκει την αλλαγή του συνόλου των διαδικασιών του σύγχρονου σχολείου, μέσω ποικίλων μεταρρυθμιστικών μεταβολών. Στην Ελλάδα, εφαρμόζεται με τη μορφή της Παράλληλης Στήριξης (Π.Σ.). Σκοπός της παρούσας έρευνας, είναι η αξιολόγηση του προγράμματος της Π.Σ. μέσα από τις αντιλήψεις νηπιαγωγών γενικής αγωγής, όπως αυτό εφαρμόζεται στα Ελληνικά νηπιαγωγεία. Στόχος είναι η μελέτη των προβλημάτων και των δυσλειτουργιών που σχετίζονται με την εφαρμογή του προγράμματος, καθώς επίσης και να τεθούν πιθανές προτάσεις βελτίωσης της υφιστάμενης κατάστασης. Για το λόγο αυτό, διεξήχθησαν 12 ημί – δομημένες συνεντεύξεις σε εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής, με εμπειρία σε τάξη με πρόγραμμα Π.Σ., όπου οι ίδιες είχαν αναλάβει τα καθήκοντα εκπαιδευτικού γενικής αγωγής. Μελετήθηκαν οι αντιλήψεις αναφορικά με τον ρόλο και τις αρμοδιότητες που κατέχει ο κάθε εκπαιδευτικός, η συνεργατική τους σχέση, καθώς επίσης και το είδος συνεργασίας που έχουν με το οικογενειακό περιβάλλον των μαθητών που στηρίζονται από το πρόγραμμα. Διερευνήθηκε ακόμη, η αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου προγράμματος και τα οφέλη που παρέχει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές τυπικής και μη ανάπτυξης. Επίσης, καταγράφηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά την υλοποίηση του προγράμματος αλλά και οι προτάσεις τους, για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του. Τα ποιοτικά ευρήματα έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί θεωρούν σημαντικό το πρόγραμμα της Π.Σ. και την ύπαρξη ειδικού εκπαιδευτικού εντός της γενικής τάξης. Ωστόσο, γίνεται άνισος διαχωρισμός ρόλων ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής, με αποτέλεσμα οι δεύτεροι να λειτουργούν συχνά ως βοηθοί. Αναφέρθηκαν ακόμη, οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή του προγράμματος, τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, όσο και για το σύνολο των μαθητών. Όμως, οι εκπαιδευτικοί αναφέρθηκαν και σε πληθώρα δυσκολιών κατά την εφαρμογή της συνδιδασκαλίας, που αφορούν ζητήματα οργάνωσης, συνεργασίας και μετεκπαίδευσης.