Εφαρμογή αρχών διοίκησης ολικής ποιότητας στα Ελληνικά δημόσια σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Η παρούσα έρευνα αποτελεί μια εμπειρική μελέτη στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία επιχειρεί να εξετάσει την εφαρμογή ή μη της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στα δημόσια δημοτικά σχολεία. Παράλληλα, αναλύεται η επιρροή που ασκεί ο εκάστοτε διευθυντής της σχολικής μονάδας στις εκπαιδευτικές διαδικασίες και η συμβολή του στην υιοθέτηση μιας γενικότερης κουλτούρας ποιότητας που θα χαρακτηρίζει τον κάθε εκπαιδευτικό οργανισμό.
Για τον σκοπό της έρευνας διαμορφώθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο αναρτήθηκε στο διαδίκτυο και συμπληρώθηκε από 200 εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στα δημόσια δημοτικά σχολεία της Αττικής. Οι εκπαιδευτικοί που κλήθηκαν να απαντήσουν ήταν διδακτικό προσωπικό, υποδιευθυντές, αλλά και διευθυντές.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί, έχουν, πλέον, εισάγει την έννοια της ποιότητας στη διαδικασία του εκπαιδευτικού τους έργου και θεωρούν ότι αυτή επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τη συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων. Συγχρόνως, αναδεικνύεται η βαρύτητα των πρακτικών της ηγεσίας, αφού επισημαίνεται ο καθοριστικός ρόλος που διαδραματίζει ο διευθυντής στη διαμόρφωση των συνθηκών που θα οδηγήσουν στην εφαρμογή της ποιότητας.