Προβλέψεις και προγραμματισμός λειτουργών επιχειρήσεων και οργανισμών (Forecasts and operations planning in business and organizations)
Abstract
Οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί στο σύγχρονο περιβάλλον αντιμετωπίζουν προκλήσεις οι οποίες επηρεάζουν όλες τις πλευρές των δραστηριοτήτων τους. Οι κύριες από αυτές είναι η παγκοσμιοποίηση των αγορών, η γρήγορη εξέλιξη της τεχνολογίας λόγω της ψηφιακής προόδου, καθώς και η αυξημένη δύναμη του πελάτη μέσω των νέων τρόπων προσέγγισης(ηλεκτρονικό εμπόριο) και των αυξημένων προσδοκιών των σημερινών καταναλωτών. Μέσω του επιστημονικού μάνατζμεντ, οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί προσπαθούν να λάβουν τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις/επιλογές για χαμηλότερο δυνατό κόστος(efficiency) και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα(effectiveness) δημιουργώντας τη μεγαλύτερη δυνατή αξία για την επιχείρηση/οργανισμό.
Οι επιχειρήσεις για να ανταπεξέλθουν στις αντίρροπες σύγχρονες απαιτήσεις, στο μεταβαλλόμενο περιβάλλον και για να επιβιώσουν πρέπει να καταφύγουν στο επιστημονικό μάνατζμεντ. Μέσω του επιστημονικού μάνατζμεντ και της δια λειτουργικής συνδιοίκησης οι επιχειρήσεις οργανώνουν τις λειτουργίες τους αποδοτικότερα και με χαμηλότερο κόστος.
Στην παρούσα εργασία αναλύεται ένα μεσοπρόθεσμο πρόβλημα προγραμματισμού λειτουργιών σε συνδυασμό με τη λειτουργία του μάρκετινγκ. Συγκεκριμένα παρουσιάζεται και επιλύεται με μαθηματικές μεθόδους το Πρόβλημα του Προγραμματισμού Πωλήσεων και Παραγωγής(Sales and Operations Problem, SOP) ή Πρόβλημα του Συγκεντρωτικού Προγραμματισμού(Aggregate Planning Problem APP). Στη συνέχεια αναλύονται οι επιδράσεις της λειτουργίας του μάρκετινγκ επί του συγκεντρωτικού προγραμματισμού και αναδεικνύεται η δυνατότητα και η υπεροχή του διαλειτουργικού μάνατζμεντ έναντι του διατμηματικού.
Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι οι αποφάσεις που βασίζονται στη συνεργασία των διευθυνόντων όλων των τμημάτων μιας επιχείρησης(διαλειτουργικό μάνατζμεντ) υπερτερούν έναντι των αποφάσεων που λαμβάνει κάθε τμήμα ανεξάρτητα των αποφάσεων των υπολοίπων τμημάτων.
Τέλος παρουσιάζεται μια Μελέτη Περίπτωσης του μεσοπρόθεσμου προγραμματισμού πωλήσεων παραγωγής σε έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό παροχής υπηρεσιών. Βάσει μαθηματικού μοντέλου εξετάζονται διαφορετικά σενάρια της δυναμικότητας παροχής υπηρεσιών με στόχο την ελαχιστοποίηση του συνολικού κόστους. Ολοκληρώνοντας παρουσιάζονται τα συμπεράσματα και οι προτάσεις που προκύπτουν από τη συνολική και συνεκτική αποτίμηση της μελέτης περίπτωσης τα οποία μπορούν να
χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης στο πλαίσιο του περιβάλλοντος του οργανισμού στο οποίο ανήκει.