Η Χρήση του ΚΠΑ ως Εργαλείου Διοίκησης Ολικής Ποιότητας: η Περίπτωση του Γ.Ν. Σερρών
Επιτομή
Η χρήση εργαλείων ΔΟΠ στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας δεν έχει αναπτυχθεί αρκετά. Θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει διάδοση της εμπειρίας που σιγά σιγά οικοδομείται ώστε να η εφαρμογή εργαλείων ΔΟΠ και συγκεκριμένα του ΚΠΑ να αποτελεί κανόνα στους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας. Προς αυτή την κατεύθυνση το πόνημα αυτό φιλοδοξεί να προσθέσει το δικό του λιθαράκι.
Η διατριβή αυτή επιχειρεί να φωτίσει την σημασία της χρήσης του ΚΠΑ ως εργαλείου Διοίκησης Ολικής Ποιότητας. Στο θεωρητικό μέρος αναπτύσσονται έννοιες της ΔΟΠ. Επιπρόσθετα προσδιορίζεται η έννοια της ποιότητας στις υπηρεσίες υγείας και εμπλουτίζεται η συγγραφή με αναφορά στους δείκτες μέτρησης της ποιότητας της φροντίδας υγείας ενώ ταυτόχρονα επιχειρείται και η απόδοση της εικόνας των υπηρεσιών υγείας στον κόσμο και στην Ελλάδα. Επίσης παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι της ΔΟΠ, τα εργαλεία ΔΟΠ και τα μοντέλα αριστείας για να ακολουθήσει η εστίαση στο ΚΠΑ και την εφαρμογή του σε ένα δημόσιο νοσοκομείο μεσαίου μεγέθους. Γίνεται αδρή παρουσίαση του ΚΠΑ και της εφαρμογής του και στη συνέχεια ακολουθεί το ερευνητικό μέρος το οποίο περιλαμβάνει δύο μέρη.
Στο πρώτο ερευνητικό μέρος γίνεται συγκριτική αξιολόγηση των ευρημάτων έρευνας ικανοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού της Διεύθυνσης νοσηλευτική υπηρεσίας του Γ.Ν. Σερρών, μεταξύ δύο διαφορετικών χρονικών σημείων το 2017 και το 2019. Με την σύγκριση αυτή αναμένεται να διαφανεί η επίδραση της εφαρμογής πολιτικής ποιότητας στην ικανοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και να διαμορφωθεί άποψη σχετικά με την ωριμότητα του οργανισμού να αποδεχτεί αλλαγές με στόχο την βελτίωση. Η σύγκριση έδειξε ότι η ικανοποίηση του προσωπικού το 2019 μειώθηκε σε σχέση με το 2017. Πιθανόν οι εφαρμογή της πολιτικής ποιότητας που εφαρμόστηκε να προκάλεσε δυσαρέσκεια επειδή κατά πάσα πιθανότητα ο οργανισμός δεν έχει ωριμάσει αρκετά ώστε να δεχτεί αλλαγές. Βέβαια η Διοίκηση του φορέα έχει ήδη επιχειρήσει τα πρώτα βήματα για να εισάγει την φιλοσοφία ΔΟΠ, ενσωματώνοντας στη στοχοθεσία της το ΚΠΑ και βάζοντας την ανάπτυξη του οργανισμού στο κύκλο του Deming.
Στο δεύτερο ερευνητικό μέρος γίνεται μια προσπάθεια να αποτυπωθεί η απήχηση του ΚΠΑ στο Γ.Ν. Σερρών. Μέσα από τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων αναδεικνύονται λόγοι που εμποδίζουν την υιοθέτηση της εφαρμογής του ΚΠΑ και επιπλέον υποδεικνύονται πιθανοί τρόποι παρακίνησης του προσωπικού να συμμετέχει στην εφαρμογή. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι περισσότεροι υπάλληλοι που κατέχουν θέση ευθύνης στο Γ.Ν. Σερρών αναγνωρίζουν τη σημαντικότητας της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και της εφαρμογή εργαλείων για την βελτίωση της λειτουργίας. Ωστόσο αναδεικνύεται αδυναμία ανάπτυξης φιλοσοφίας αριστείας λόγω έλλειψης κινήτρων, άγνοιας, ασθενούς δέσμευσης της ηγεσίας και λόγω απουσίας του υποχρεωτικού χαρακτήρα.