Μελέτη, ανάδειξη και υπολογισμός της επιρροής ηγετικών παρουσιών στο κοινωνικό μέσο δικτύωσης Twitter.
Abstract
Από τις πρώτες κιόλας περιόδους της ανθρώπινης ιστορίας, όπου ο άνθρωπος έπαψε πλέον να ζει μόνος αλλά προτίμησε την οργανωμένη σε ομάδες διαβίωση, άρχισε να μας απασχολεί το ζήτημα της κοινωνικής επιρροής. Απ’αρχής μέχρι και την εώς τώρα διαδρομή μας, εκμεταλλευόμενοι όποιο μέσο είχαμε ανάλογα με την εποχή, φαίνεται ξεκάθαρα το πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε ο παράγοντας αυτός για την εξελιχτική πορεία της κοινωνίας μας.
Στην παρούσα διατριβή επιχειρούμε αρχικά να καλύψουμε πλήρως όλες τις διαδοχικές φάσεις που κατέγραψε το θέμα αυτό στην ανθρώπινη ιστορία, ξεκινώντας από τα αρχαία χρόνια, στα οποία το μόνο διαθέσιμο μέσον ήταν ο προφορικός λόγος, ώστε να καταλήξουμε στη σύγχρονη εποχή της διαμεσολαβημένης επικοινωνίας, του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμη, καταγράφουμε τα όσα έχουν διατυπωθεί προηγουμένως από την επιστημονική κοινότητα αναφορικά με το ζήτημά αυτό και καταλήγουμε με την μελέτη της εφαρμογής του ζητήματος μας στα σύγχρονα μέσα αλληλεπίδρασης που δεν είναι άλλα από τα λεγόμενα social media.
Στη συνέχεια, καθώς τα κοινωνικά δίκτυα σήμερα προσφέρουν πρωτόγνωρες δυνατότητες, θεωρήσαμε ότι θα είχε τεράστιο ενδιαφέρον να προσπαθήσουμε να χαρτογραφίσουμε τη διαμόρφωση των πιο σημαντικών χρηστών μιας τέτοιας ομάδας, στην πράξη. Για το σκοπό αυτό επιλέξαμε ως ομάδα κοινού ενδιαφέροντος, την κοινοβουλευτική ομάδα της χώρας μας και συγκεκριμένα την αλληλεπίδρασή της στο κοινωνικό δίκτυο Twitter. Χρησιμοποιώντας ως εργαλεία άντλησης και ανάλυσης δεδομένων, την γλώσσα προγραμματισμού Python και Microsoft Excel αντίστοιχα, επιχειρήσαμε να ρίξουμε φως στον τρόπο που διαμορφώνονται οι σηματικότερες προσωπικότητες, οι οποίες είτε φανερά, είτε λιγότερο φανερά ασκούν επιρροή στην ανταλλαγή των μηνυμάτων και πληροφοριών που διακινούνται μεταξύ των μελών ολόκληρης της ομάδας.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι είναι αρκετά δύσκολο, αλλά και μάλλον μη έγκυρο το να προσπαθήσουμε να ξεχωρίσουμε τις ηγετικές προσωπικότητες, ανάλογα με το βαθμό επιρροής του κάθε εξεταζόμενου προφίλ, δημιουργώντας μια και μόνο κατάταξη. Τούτο γιατί τελικά ανάλογα με την εκάστοτε μετρική η κατάταξη αυτή θα άλλαζε. Συνεπώς, θεωρούμε εγκυρότερο αλλά και σκοπιμότερο, το να αναδείξουμε- με βάση τα ευρύματά μας- την επικοινωνιακή στρατηγική που επιλέγουν οι χρήστες αυτοί και που τους κάνει να πετυχαίνουν συνδυαστικά, μεγαλύτερα νούμερα στις μετρικές της επιτυχίας.