Σκηνοθετική προσέγγιση του θεάτρου στην εκπαίδευση. Η Ειρήνη του Αριστοφάνη σε διασκευή για παιδιά, ως εργαελίο διερεύνησης μιας σχολικής παράστασης.
Abstract
Η παρούσα διατριβή αποτελεί συνδυασμό των εμπεριστατωμένων γνώσεων που αποκόμισα στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα και των στόχων του επαγγέλματός μου. Ως εκπαιδευτικός θεάτρου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, κάθε χρόνο αντιμετωπίζω μαζί με τους μαθητές μου μια νέα πρόκληση παρουσίασης κάποιας θεατρικής παράστασης.
Η εμπειρία μου ώς σήμερα, μου έχει δείξει ότι οι μαθητές απολαμβάνουν τη θεατρική ενασχόληση σε κάθε περίπτωση και συνθήκη και πάντα με συγκινεί το πόσο στα μάτια των παιδιών, είναι όλα απλά. Έτσι απλό και μεγαλειώδες, βλέπω στα μάτια τους το θέατρο∙ όπως είναι αληθινά. Ακόμα κι όταν οι συνθήκες επιβάλλουν βιαστικές προετοιμασίες ή περιορισμένες εργασίες για την παράσταση, τα παιδιά δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Με ειλικρινή προσπάθεια και συνέπεια στις οδηγίες των εκπαιδευτικών, πάντοτε ανακαλύπτουν ένα νέο μάθημα μέσα από το θέατρο.
Στόχος, λοιπόν, είναι να καταγραφεί η διαδικασία προετοιμασίας μιας θεατρικής παράστασης στο σχολικό περιβάλλον, ξεκινώντας από το θεωρητικό υπόβαθρο και καταλήγοντας μέσα από τη σκηνοθετική, βεβαίως, προσέγγιση στην πραγματοποίηση της παράστασης. Βασικό μας εργαλείο για τη διερεύνηση του εγχειρήματος είναι το έργο του Αριστοφάνη, Ειρήνη, σε διασκευή για παιδιά από τον Δημήτρη Ποταμίτη και στη συνέχεια, σε παρεμβάσεις που πρόεκυψαν από τη δουλειά που έγινε στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής με το Γ1 τμήμα, του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αργυρούπολης, στο οποίο διδάσκω.
Ακολουθώντας ένα σχέδιο μαθημάτων εμπλουτισμένο με τις διδασκαλίες των Stanislavski, Grotowski, Boal, τα παιδιά γνωρίζουν θεατρικές τεχνικές, δουλεύουν με τις μεθόδους τους και μαθαίνουν πράγματα γύρω από το θέατρο. Ίσως η απόδοση όλων όσων έμαθαν να μην γίνει άμεσα εμφανής στη σκηνή, γιατί σε αυτό λειτουργούν κι άλλοι παράγοντες. Σίγουρα όμως, οι βάσεις που τέθηκαν βοήθησαν τα παιδιά στη πρακτική προσπάθεια της πρόβας και της όλης προετοιμασίας και θα λειτουργήσουν σε κάθε θεατρική προσπάθειά τους, στο μέλλον.