Show simple item record

dc.contributor.advisorΑρμοστής, Σπύρος
dc.contributor.authorΈξαρχος, Γεώργιος Κ.
dc.contributor.otherExarchos, Georgios K.
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2019-11-05T08:26:14Z
dc.date.available2019-11-05T08:26:14Z
dc.date.copyright2019-11-05
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.otherΕΓΛ/2019/00106el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/4305
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractἩ διατριβή αὐτή ξεκίνησε μέ τήν φιλοδοξία νά προσφέρει τό δικό της μικρό λιθαράκι, ὄχι τόσο στό σύνολο τοῦ ἔργου τοῦ Νεοφύτου Δούκα, ἀλλά σέ ὅ,τι ἔχει σχέση μέ τήν γλώσσα τοῦ Ἠπειρώτη λογίου, ἡ ὁποία ἀποτέλεσε τόν μοχλό καί τό μέσον του στήν ἀνόρθωση τῆς παιδείας τοῦ ἑλληνόφωνου καί ἑλληνίζοντος τότε κόσμου. Τό ἔργο αὐτό λοιπόν, τό ὁποῖο ἀρχίζει ἀπό τά τέλη τοῦ 18ου αἰώνα μέχρι καί τό 1845, ἔτος τοῦ θανάτου του, εἶναι τεράστιο, καί ἀπό ποσοτική ἄποψη, πολλῶ δέ μᾶλλον ἀπό ποιοτική. Ὁ Ἠπειρώτης λόγιος εἶχε ἀναπτύξει πολύπλευρη ἐκπαιδευτική καί ἐκδοτική δραστηριότητα, στήν ἀρχή στήν Εὐρώπη καί ὕστερα στό ἑλλαδικό βασίλειο. Εἶναι ἀξιοσημείωτο ὅτι τό συγγραφικό ἔργο τοῦ Δούκα ξεπερνᾶ σέ ὄγκο τό ἔργο κάθε ἄλλου λογίου της ἐποχῆς, καθώς τά συγγράμματά του ξεπερνοῦν τούς 70 τόμους! Ἕνας ἀπό τούς κύριους στόχους αὐτῆς τῆς διατριβῆς εἶναι νά γίνει δυνατή ἡ οὐσιαστική προβολή τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ ἔργου τοῦ Νεοφύτου Δούκα, κυρίως ὑπό τό πρίσμα τῆς γλώσσας τοῦ λογίου. Σύν τοῖς ἀλλοις θά παρουσιασθεῖ ἡ στάση του στό λεγόμενο γλωσσικό ζήτημα. Αὐτό θά ἐπιτευχθεῖ μέσα ἀπό τά κείμενά του καί θά καταδειχθεῖ ἡ προσωπικότητά του στίς πραγματικές της διαστάσεις, ἡ ὁποία, ἄς σημειωθεῖ, ὅτι εἶναι ἀρκετά παρεξηγημένη μέχρι σήμερα. Ἔτσι λοιπόν δέν ἐπιδιώκεται ἁπλῶς ἡ παρουσίαση τῆς προσωπογραφίας τοῦ Νεοφύτου Δούκα, τοῦ βασικότερου ἴσως ἐκπροσώπου τῆς λόγιας παράδοσης στόν Νεοελληνικό Διαφωτισμό, μετά τόν Εὐγένιο Βούλγαρι, ἀλλά ἀναδεικνύονται καί ὅλες ἐκεῖνες οἱ πλευρές τοῦ ἀρχαϊστικοῦ κινήματος οἱ ὁποῖες εἶναι ἀρκετά παραγνωρισμένες ἀπό τήν ἱστορία τῆς παιδείας. Ἀξίζει νά σημειωθεῖ ὅτι τό τμῆμα τῆς λογιωσύνης τοῦ νεοελληνικοῦ Διαφωτισμοῦ πού ἐπεδίωξε τόν ἀρχαϊστικό προσανατολισμό τῆς παιδείας, ἀποτέλεσε μοχλό (μαζί μέ τούς ἐκφραστές τῆς λαϊκῆς γλώσσας) γιά τήν ἀναγέννηση τῶν γραμμάτων στόν ἑλληνικό χῶρο. Ὁ Δοῦκας ἀναμφισβήτητα ὑπῆρξε ἕνας ἀπό τούς σημαντικότερους λογίους καί δασκάλους τῆς ἐποχῆς του, πού συνέβαλαν μέ τό ἔργο τους ἀρχικά στήν πνευματική καλλιέργεια τῶν ὑποδούλων Ρωμηῶν καί στήν συνέχεια, μετά τήν Ἐπανάσταση τοῦ 1821, στήν προετοιμασία γιά πολιτική ἀποκατάσταση. Στίς σελίδες πού ἀκολουθοῦν θά ἀναδειχθοῦν καί κάποιες ἐπιμέρους ἐκπαιδευτικές δραστηριότητες τοῦ Ἠπειρώτη λογίου γιά νά καταδειχθεῖ τό μέγεθος τῆς διαφωτιστικῆς του προσφορᾶς στήν παιδεία τοῦ Γένους, ἡ ὁποία μᾶς εἶναι ἀρκετά ἄγνωστη σήμερα.el_GR
dc.format.extent93 σ. ; 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΓλωσσικό ζήτημα -- Ελληνική εκπαίδευση
dc.subjectLinguistic subject -- Greek education
dc.subjectΝεόφυτος Δούκας -- Νεοελληνικός διαφωτισμός
dc.subjectNeofytos Doukas' -- Modern Greek Enlightment
dc.titleΗ συμβολή του Ν. Δούκα (1760-1845) στο γλωσσικό ζήτημα και η επιρροή του στην ελληνική εκπαίδευση.el_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe aim of this dissertation is to lay another brick, not only in Neofytos Doukas’ s total work, but also in the language of the Epirotan scholar which worked as a driving force and a medium in the educational recovery of the Greek-speaking and Greek-writing world of the time. Doukas’s work which starts from the end of the 18th century up to 1845, his death date, is huge both in quantity and quality. The Epirotan scholar had developed a multi-faceted educational and editing activity, at the beginning in Europe and later in the Greek kingdom. It is worth noticing that Doukas published extensively more than any other scholar of his times as his work exceeds 70 volumes. One of the main aims of this dissertation is to draw attention to Neofytos Doukas’s educational work, mainly through the prism of the scholar’s language. In addition, his attitude towards the so called ‘Greek language question’ will be presented. These objectives will be accomplished by studying his texts and revealing his misunderstood personality even today in its real dimension. Therefore, not only is Neofytos Doukas’s portrait presented, who is maybe one of the most important representatives of the scholar tradition in the Modern Greek Enlightment after Eugenios Voulgaris, but all aspects of the archaistic movement which are quite underestimated by the history of education are brought into the surface. It should be noted that the part of the Modern Greek Enlightment’s intellectuality who sought the education’s archaistic orientation was used (together with the exponents of the everyday language) as a leverage to the regeneration of the letters within the Greek boundaries. Undoubtedly, Doukas was one of the most important scholars and teachers of his times, who contributed with their work initially in the intellectual cultivation of the enslaved Greeks, and later on, after the Greek Revolution of 1821, in the preparations for the civil restoration. Among the following pages, some of the specific educational activities of the Epirote scholar will be brought into light so as to point out the size of his enlightening contribution to the Greek race which is currently quite unknown to us.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record