Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού ξενοδοχειακών μονάδων και βελτιωτικά μέτρα ικανοποίησης προσωπικού.
Abstract
Ο τουρισµός ως επιχειρηµατική δραστηριότητα έχει µεγάλη απήχηση στην οικονοµία σε διεθνές επίπεδο. Οι επιχειρήσεις που είναι σχετικές µε τον τουρισµό και κυρίως οι ξενοδοχειακές προσπαθούν συνεχώς για την διατηρήση µιας αξιοπρεπής θέσης στην πυραµίδα της αγοράς εργασίας, αποκτώντας έτσι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Οι ξενοδοχειακές µονάδες παρέχουν το βασικότερο στοιχείο του πολύπλοκου τουριστικού πακέτου και η επιτυχία τους έγγυται κυρίως στην εξυπηρέτηση και την προσωπική επαφή των εργαζομένων σε αυτές µε τους πελάτες. Το ανθρώπινο κεφάλαιο είναι ο πιο ουσιαστικός αλλά και κύριος παράγοντας παραγωγής και προώθησης του προϊόντος τους.
Το τουριστικό σύστημα αφορά επιχειρήσεις διαφορετικής φύσης οι οποίες συµπληρώνουν και διαµορφώνουν το πολύμορφο τουριστικό προϊόν µε κυρίαρχο τοµέα εκείνο της φιλοξενίας. Η φιλοξενία παρέχει το σηµαντικότερο συστατικό του τουριστικού προϊόντος, τη διαµονή και τη διατροφή. Ο τοµέας της φιλοξενίας περιλαµβάνει διάφορα καταλύµατα µέσα στα οποία συγκαταλέγονται και τα ξενοδοχεία. Σε πολλές χώρες, ο ξενοδοχειακός τομέας είναι ίσως η κύρια ή η µοναδική πηγή εσόδων, γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο οι ειδήµονες µπορούν και διεκδικούν με άνεση ένα αξιόλογο µερίδιο στην παγκόσµια αγορά. Αυτό επιτυγχάνεται αξιοποιώντας το πιο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτηµά που είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο.
Θέμα της παρούσας εργασίας αποτέλεσε η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στον ξενοδοχειακό κλάδο. Αρχικά αναλύεται θεωρητικά η οργάνωση και διοίκηση των ξενοδοχείων με έμφαση στο τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού (προγραμματισμός, προσέλκυση, επιλογή και εκπαίδευση) ως μέρος του σχεδιασμού στρατηγικών στόχων. Στο δεύτερο, πρακτικό μέρος της εργασίας γίνεται η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας ικανοποίησης προσωπικού, σε μια συγκεκριμένη ξενοδοχειακή μονάδα.
Η συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα σε ένα οργανισμό είναι ο κινητήριος μοχλός για την ευημερία και την οικονομική του πορεία. Κυρίως στις ξενοδοχειακές μονάδες όπου η όποια διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών δεν θα απέφερε κέρδη, εάν ο ανθρώπινος παράγοντας δεν απέδιδε στο μέγιστο. Η δημιουργία ενός πετυχημένου τμήματος Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού είναι το κλειδί για την επιτυχία μιας συνεχούς αποτελεσματικής παραγωγής του εργατικού δυναμικού.