Η ικανοποίηση και η προσβασιμότητα των ασθενών με σακχαρώδη διαβήτη στη οφθαλμολογική κλινική ενός Δημοσίου Νοσοκομείου.
Abstract
Εισαγωγή: Η αξιολόγηση της ικανοποίησης και των εμπειριών των ασθενών από τις υπηρεσίες υγείας καθώς και η πρόσβαση τους σε αυτές έχουν ιδιαίτερα μεγάλη σημασία για την αξιολόγηση της λειτουργίας των υπηρεσιών υγείας.
Σκοπός: Η μελέτη αυτή επικεντρώνεται στην αξιολόγηση της ικανοποίησης και των εμπειριών των ασθενών με σακχαρώδη διαβήτη στην Οφθαλμολογική Κλινική δύο δημοσίων νοσοκομείων της Κύπρου και την προσβασιμότητα τους στην κλινική.
Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο 47 ερωτήσεων το οποίο συμπληρώθηκε από τους ασθενείς. Το δείγμα αποτέλεσαν 400 ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη οι οποίοι επισκέφθηκαν την Οφθαλμολογική Κλινική των νοσοκομείων από τον Φεβρουάριο μέχρι και τον Απρίλιο του 2018. Η στατιστική ανάλυση έγινε με το πρόγραμμα SPSS.
Αποτελέσματα: Στην πλειονότητα τους, οι ασθενείς ήταν ικανοποιημένοι με τον οφθαλμίατρο τους και από το νοσηλευτικό προσωπικό. Με την παρούσα μελέτη το 100% των ασθενών δήλωσε ότι ο οφθαλμίατρος του ήταν ευγενικός και τον άκουγε με προσοχή κατά την διάρκεια της εξέτασης του. Σε ότι αφορά το νοσηλευτικό προσωπικό, το 96.5% των ασθενών δήλωσε ότι τον άκουγε προσεκτικά και το 97.5% ότι ήταν ευγενικός/ή μαζί του. Στην ερώτηση κατά πόσο θα σύστηναν οι ασθενείς τον οφθαλμίατρο τους σε άλλους διαβητικούς ασθενείς, οι 397 από τους 400 ασθενείς της μελέτης βαθμολόγησαν με 10 (τον μέγιστο βαθμό) στην κλίμακα Likert.
Θετικά είναι επίσης τα αποτελέσματα που αφορούν την προσβασιμότητα των ασθενών στις υπηρεσίες υγείας. Το 47.3% των ασθενών δήλωσαν ότι είναι μέτρια ευχαριστημένοι στο εάν θα μπορούσαν να εξεταστούν χωρίς προγραμματισμένο ραντεβού. Το 40.3% των ασθενών δήλωσε ότι θα τους βόλευε πολύ εάν λειτουργούσαν τα εξωτερικά ιατρεία τις απογευματινές ώρες. Το 64.8% των ασθενών δήλωσε ότι έχει πρόσβαση σε καινοτόμα/αποτελεσματικά φαρμακευτικά προϊόντα.
Λιγότερο θετικά είναι τα αποτελέσματα στην ερώτηση που αφορούσε τον καιρό αναμονής για το ραντεβού όπου το 71.8% των ασθενών δήλωσε ότι η αναμονή ήταν περισσότερη από 12 μήνες.
Συμπεράσματα: Η συνολική αξιολόγηση των υπηρεσιών της Οφθαλμολογικής Κλινικής ήταν σε αρκετά ψηλά επίπεδα. Διαφάνηκαν ορισμένες δυσκολίες, όπως για παράδειγμα ο μεγάλος χρόνος αναμονής για το προγραμματισμένο ραντεβού, οι οποίες όμως με σωστό προγραμματισμό μπορούν να επιλυθούν έτσι ώστε οι ασθενείς να μπορέσουν να απολαύσουν ιατρικές υπηρεσίες υψηλής ποιότητας.