dc.contributor.advisor | Σεράνης, Παναγιώτης | |
dc.contributor.author | Μάνθου, Άρτεμις | |
dc.contributor.other | Manthou, Artemis | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2019-07-12T09:02:41Z | |
dc.date.available | 2019-07-12T09:02:41Z | |
dc.date.copyright | 2019-07-12 | |
dc.date.issued | 2019-05 | |
dc.identifier.other | ΕΓΛ/2019/00108 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/4186 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Στη συγκεκριμένη μεταπτυχιακή διατριβή επιχειρείται μια κριτική ανάλυση των ασκήσεων παραγωγής λόγου που τίθενται στις Πανελλήνιες Εξετάσεις από την τελευταία αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) το 1999 μέχρι σήμερα (2000-2018). Βασική επιστημολογική θέση αποτελεί η παραδοχή ότι το κείμενο των ασκήσεων δεν συνιστά ιδεολογικά ουδέτερη κατασκευή αλλά κοινωνικο-πολιτισμικά καθορισμένη πρακτική, στην οποία εκβάλλουν διάφοροι γλωσσοδιδακτικοί λόγοι (discourses). Κατά συνέπεια, εγγράφει αλλά και αναπαράγει κοινωνικές σχέσεις, αξίες και ιδεολογίες, οικοδομώντας μια συγκεκριμένη αναπαράσταση της κοινωνικής πραγματικότητας που επηρεάζει τον επιχειρηματολογικό λόγο των μαθητών και συμβάλλει στη διαμόρφωση των μαθητικών ταυτοτήτων. Για την ανάδειξη της ιδεολογικής διάστασης του λόγου των ασκήσεων αξιοποιείται το «τρισδιάστατο μοντέλο» Κριτικής Ανάλυσης Λόγου (ΚΑΛ) του Fairclough και η Συστημική Λειτουργική Γραμματική του M.A.K. Halliday, που επιτρέπουν να καταδειχθούν οι γλωσσικοί μηχανισμοί που επιστρατεύονται για την παραγωγή του νοήματος στο μικρο-επίπεδο του κειμένου, εξασφαλίζοντας τη μετάβαση στο μακρο-επίπεδο και την αποφυσικοποίηση των υπόρρητων νοημάτων. Το συμπέρασμα που προκύπτει τελικά είναι ότι, παρά την προσπάθεια ανανέωσης του λόγου των Πανελληνίων εξετάσεων που επιχειρήθηκε το 2000, αυτός παραμένει προσκολλημένος σε μια παραδοσιακή λογική, που δεν επιτρέπει τη δημιουργία κριτικών μαθητικών ταυτοτήτων, ικανών να ανταποκριθούν στην πολυπλοκότητα και την ετερογένεια της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας. Προτείνεται λοιπόν ο επαναπροσδιορισμός της εξεταστικής φιλοσοφίας στη βάση των αρχών του κριτικού γραμματισμού. | el_GR |
dc.format.extent | 99 σ. ; 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Κριτική Ανάλυση Λόγου | el_GR |
dc.subject | Critical Discource Analysis | el_GR |
dc.title | Παραγωγή επιχειρηματολογικού λόγου στις πανελλήνιες εξετάσεις: μια απόπειρα κριτικής ανάλυσης. | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | Τhis thesis attempts to present a critical analysis to the speech-generating exercises set up in the Pan-Hellenic Examinations since the last change of the admission system in higher education institutions in 1999 until today (2000-2018). It stems from the epistemological position that the text of the exercises is not an ideologically neutral construct but a socio-culturally defined practice, in which various discourses are discharged. As a consequence, it records but also reproduces social relationships, values and ideologies, building a specific representation of social reality that affects the students' argumentative speech and contributes to the formation of student identities. In order to highlight the ideological dimension of the discourse of the exercises, Fairclough's "three-dimensional model" of critical speech analysis and M.A.K. Halliday's Systemic Functional Grammar are used to illustrate the linguistic mechanisms employed to produce meaning in the micro-level of the text, ensuring the transition to the macro-level and the denaturalization of the underlying meanings. The final conclusion is that, despite attempting to renew the Panhellenic exam test attempted in 2000, it remains attached to a traditional logic that does not allow the creation of critical student identities capable of responding to the complexity and heterogeneity of modern globalized society. It is therefore proposed that a redefinition of the examining philosophy on the basis of the principles of Critical Literacy is needed. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |