Σχέση ιατρού-ασθενή στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Abstract
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν εισέλθει στην καθημερινότητα όλων και αποτελούν έναν από τους πιο δημοφιλείς τρόπους επικοινωνίας. Η είσοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην καθημερινότητα των πολιτών έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν μεταξύ τους. Αυτό έχει επηρεάσει όλους τους τομείς της ζωής και όλους τους χώρους μέσα στους οποίους εκτυλίσσετε η καθημερινότητα τους. Αυτή η δυναμική είσοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δε θα μπορούσε να μην επηρεάσει και τον χώρο της υγείας, έναν από τους πιο σημαντικούς τομείς της ζωής των ανθρώπων. Οι Ιατροί και οδοντίατροι σε όλη την Ελλάδα είναι 78.760 σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2017 (ΕΛΣΤΑΤ, 2017). Ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος με αποτέλεσμα το ιατρικό μάρκετινγκ να έχει γίνει απαραίτητο εργαλείο για όλους τους επαγγελματίες υγείας.
Η ευκολία και η ταχύτητα με την οποία διοχετεύονται οι πληροφορίες στο διαδίκτυο, οδηγούν τα άτομα να αναζητήσουν πληροφόρηση και επιστημονικές απαντήσεις για τα θέματα υγείας που τους απασχολούν αλλά και πληροφορίες για τον επαγγελματία που θα αποφασίσουν να τους θεραπεύσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι περισσότεροι ασθενείς πριν καταλήξουν σε κάποιον ιατρό θα κοιτάξουν την σελίδα του στο διαδίκτυο, όπως επίσης θα αναζητήσουν τον ιατρό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Από την άλλη οι επαγγελματίες της υγείας και κυρίως οι Ιατροί με την χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν ένα πολύ ισχυρό αλλά και ευαίσθητο συνάμα όπλο στα χέρια τους για να προωθήσουν την δουλειά τους και να αυξήσουν την πελατεία τους.
Η παρούσα μελέτη εστιάζει στην σχέση Ιατρού – Ασθενή στην εποχή της αλόγιστης χρήσης των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης. Στην μελέτη αυτή εξετάζονται θέματα που προκύπτουν αμφίδρομα, δηλαδή και από την πλευρά του ασθενή αλλά και από την πλευρά του Ιατρού. Δημιουργώντας δύο διαφορετικά ερωτηματολόγια, ένα που απευθύνεται σε δείγμα πολιτών-ασθενών και ένα δεύτερο που απευθύνεται σε δείγμα Ιατρών όλων των ειδικοτήτων. Μέσω των ερωτηματολογίων και χρησιμοποιώντας την κοινωνική προσέγγιση διερευνάται πόσο ισχυρή ή εύθραυστη γίνεται η σχέση αυτή με την χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και για τις δύο πλευρές και ποιοι είναι οι παράγοντες που την επηρεάζουν. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην παρουσία κοινωνικών στερεοτύπων και από τις δύο πλευρές. Δηλαδή εάν με την χρήση τους ευνοείται η διάδοση κοινωνικών στερεοτύπων διαφόρων μορφών και αν αυτή η διάδοση επηρεάζει τη σχέση Ιατρού – Ασθενή και την επιλογή του ποιον Ιατρό θα επιλέξει ο ασθενής για να θεραπευτεί.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ασθενών είναι πολύ ανοιχτοί στο να παρακολουθούν Ιατρούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να μην επηρεαστούν από κοινωνικά στερεότυπα και προσωπικές αντιλήψεις, ενώ από την άλλοι οι Ιατροί δεν είναι ακόμα πολύ εξοικειωμένοι με αυτή τη μορφή διαφήμισης και προβολής και προς το παρόν την αντιμετωπίζουν ερασιτεχνικά και με επιφύλαξη.