Εκτίμηση του επιπέδου εργασιακής ικανοποίησης και παρακίνησης στον τομέα της παιδείας: Μελέτη περίπτωσης
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή αποσκοπεί στη διερεύνηση των στοιχείων παρακίνησης και εργασιακής ικανοποίησης στον τομέα της παιδείας. Πιο συγκεκριμένα, σκοπό έχει να δείξει σε ποιο βαθμό οι εκπαιδευτικοί προσχολικής εκπαίδευσης του δημόσιου αλλά και του ιδιωτικού τομέα της Κύπρου, είναι ικανοποιημένοι με το χώρο εργασίας τους, τη συνεργασία και εργασιακή επικοινωνία με τους συναδέλφους τους και τη διεύθυνση της σχολικής μονάδας που εργάζονται. Σε συνέχεια του σκοπού αυτού, η έρευνα παράλληλα αποσκοπεί και στο να δείξει κατά πόσον τα παραπάνω στοιχεία και περιπτώσεις αποτελούν ή όχι κίνητρο για τους εκπαιδευτικούς, για καλύτερη και αποδοτικότερη διδασκαλία, με όρεξη και ζήλο, και για καλύτερη εκτέλεση των καθηκόντων τους μέσα στη σχολική μονάδα. Τέλος, ένας ακόμη σκοπός αυτής της έρευνας είναι να δείξει κατά πόσον τα κίνητρα που παίρνουν οι εκπαιδευτικοί από την ικανοποίηση τους στο χώρο εργασίας τους έχουν θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου 2017 – 2018. Μέσω ερωτηματολογίων κλειστού τύπου τα οποία συμπληρώθηκαν , τόσο από εκπαιδευτικούς προσχολικής ηλικίας, του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα της Κύπρου, όσο και από γονείς παιδιών που φοιτούσαν σε δημόσιο ή ιδιωτικό νηπιαγωγείο της Κύπρου. Το τελικό δείγμα της έρευνας αποτελούν 63 νηπιαγωγοί και 67 γονείς, της επαρχίας Λευκωσίας.
Τα αποτελέσματα έδειξαν πως το μεγαλύτερο ποσοστό του δείγματος των νηπιαγωγών είναι ικανοποιημένοι από αυτό που κάνουν και λαμβάνουν τα απαραίτητα κίνητρα ώστε να συνεχίσουν τη δουλειά τους, με τον ίδιο ζήλο και την ίδια όρεξη. Η υψηλή ικανοποίησή τους, τους οδηγεί σε υψηλές αποδόσεις που έχουν θετικό αντίκτυπο στα παιδιά. Αυτό φάνηκε και από το δεύτερο κομμάτι της έρευνας που αφορούσε τα παιδιά, τα αποτελέσματα της οποίας φανέρωσαν μεγάλη ικανοποίηση των παιδιών και πολλά κίνητρα να επιθυμούν να πηγαίνουν στο σχολείο τους, με το πιο σημαντικό να είναι η ίδια τους η δασκάλα. Καταληκτικά, η έρευνα έδειξε μεγάλη ικανοποίηση και παρακίνηση και από τις δύο πλευρές, νηπιαγωγών και παιδιών, με τη μία να επιβεβαιώνει την άλλη.