Έρευνα για την αντιληπτή ασφάλεια και εμπιστοσύνη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η επίδραση τους στα προσωπικά δεδομένα
Abstract
Αναμφισβήτητα η εποχή την οποία διανύουμε είναι αυτή της ψηφιακής επανάστασης με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) να αποτελούν το βασικό πυλώνα αυτής της επανάστασης. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που είναι διαθέσιμα περισσότεροι από 7.5 δισεκατομμύρια άνθρωποι (το 55% περίπου) σε όλο τον κόσμο έχουν πρόσβαση στον ψηφιακό αυτό κόσμο ενώ η αύξηση των χρηστών από το 2000 μέχρι σήμερα ξεπερνά το 890%.
Αφορμή για την παρούσα Διπλωματική εργασία ήταν οι προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2016 όπου η οσμή σκανδάλων και παρατυπιών να είναι κάτι παραπάνω από έντονη και βασικό εργαλείο στη χειραγώγηση των ψηφοφόρων ήταν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Οι πολιτικοί πια σε όλο τον κόσμο αξιοποιούν στο έπακρο το προνομιακό χώρο που προσφέρουν τα ΜΚΔ και πλέον δημοσιοποιούν προσωπικά τους μηνύματα συμμετέχοντας στην ηλεκτρονική δημιουργία ενός πάζλ πληροφοριών και γεγονότων με συνοδοιπόρους τους ίδιους τους χρήστες. Μέσα από τα ΜΚΔ γίνεται μια αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ πολιτικών και πολιτών ανταλλάσοντας πληροφορίες και απόψεις.
Σκοπός αυτής της Διπλωματικής εργασίας είναι να αναδείξει τους κινδύνους που διατρέχουν οι χρήστες καθημερινά στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης καθώς ο ρόλος τους δεν είναι καθόλου σύμφωνος με τις επιθυμίες και τις απαιτήσεις των χρηστών. Γύρω από τα μέσα αυτά έχει στηθεί μια πολύ καλά οργανωμένη επιχείρηση χειραγώγησης των χρηστών από την απλή προώθηση προϊόντων μέχρι τον επηρεασμό της ψήφου σε τοπικές ή εθνικές εκλογές. Οι χρήστες αν και γνωρίζουν πια ότι οι προθέσεις των ΜΚΔ δεν είναι και τόσο αθώες εντούτοις κάνουν ελάχιστα για να διαφυλάξουν τα προσωπικά τους δεδομένα και τα δεδομένα φίλων τους με αποτέλεσμα να δίνουν απλόχερα στα ΜΚΔ προσωπικές πληροφορίες ή προτιμήσεις οι οποίες βέβαια αξιοποιούνται ανάλογα.