Η συμφωνική ορχήστρα στη σύγχρονη εποχή: Επικοινωνία και μάρκετινγκ στο διαδίκτυο. Μελέτη περίπτωσης, η Royal Concertgebouw Orchestra του Άμστερνταμ
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εξετάζει την παρουσία ενός Πολιτιστικού Οργανισμού στο διαδίκτυο και την (ηλεκτρονική) επικοινωνία που αναπτύσσει με το κοινό του με τη χρήση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας που τίθενται, σήμερα, στη διάθεση μας. Ως χαρακτηριστικό δείγμα σημαίνοντος πολιτιστικού οργανισμού έχει επιλεγεί η Συμφωνική Ορχήστρα, αφού πρόκειται για ένα μεγάλο καλλιτεχνικό σύνολο που αναγνωρίζεται ως σημαντικός πολιτιστικός φορέας για κάθε κοινωνία, ενώ ως μελέτη περίπτωσης εξετάζεται η Royal Concertgebouw Orchestra του Άμστερνταμ, κατά πολλούς, η καλύτερη Ορχήστρα στον κόσμο.
Στη σύγχρονη εποχή, ανεξαρτήτως της δομής ή/και τρόπου λειτουργίας και χρηματοδότησης της, μία Συμφωνική Ορχήστρα χρειάζεται να προσεγγίσει την ευρύτερη κοινωνία προσβλέποντας στη διατήρηση του υφιστάμενου της κοινού και συνάμα στην ανάπτυξη μεγαλύτερου ακροατηρίου από το εν δυνάμει κοινό. Το βασικό ερευνητικό ερώτημα που πραγματεύεται η μεταπτυχιακή αυτή διατριβή αφορά στη σημασία του ηλεκτρονικού μάρκετινγκ για τους πολιτιστικούς οργανισμούς, μέσα από την εξέταση των βασικών διαφορών μεταξύ στατικής και διαδραστικής (Web 2.0) έκδοσης του διαδικτύου και, κατά συνέπεια, μεταξύ μονόδρομης και αμφίδρομης επικοινωνίας, την αλληλεπίδραση των διαφόρων μέσων (ιστοσελίδα, Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, ιστολόγιο, εφαρμογές για κινητά και ταμπλέτες κ.ά.) και πως αυτά επηρεάζουν το κοινό ώστε να καταστούν επωφελή για τον Οργανισμό και να επιδράσουν θετικά στη συμβολική του ταυτότητα.
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε συνδύασε πρωτογενές (συνέντευξη διευθυντή της RCO και έρευνα συγκεκριμένης ομάδας κοινού) και δευτερογενές (βιβλιογραφία) υλικό, ενώ μέσα από την έρευνα και αποτύπωση της πρακτικής που ακολουθεί η Royal Concertgebouw Orchestra και των ηλεκτρονικών μέσων που διαθέτει διατυπώνονται συγκεκριμένες εισηγήσεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση των σύγχρονων μέσων ηλεκτρονικής επικοινωνίας.