Η δημιουργία μαθητικής θεατρικής πράστασης με τεχνικές από το σωματικό θέατρο και το θέατρο της επινόησης με αφετηρια τα έργα Αγάπης Αγώνας Άγονος του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ και Λυσιστράτη του Αριστοφάνη
Abstract
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή θα παρουσιαστεί η διαδικασία παραγωγής και παρουσίασης της μαθητικής θεατρικής παράστασης Μια Βόλτα με τον Σαίξπηρ που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας. Στόχος της παράστασης ήταν να προαχθεί η συνεργατική δημιουργία μέσα από τη βιωματική προσέγγιση μιας ομάδας μαθητών της Α’ Λυκείου.
Αρχικά περιγράφονται τα είδη του θεάτρου από τα οποία θα χρησιμοποιηθούν τεχνικές: το θέατρο της επινόησης, το οποίο χαρακτηρίζεται από μια ελευθερία που προάγει τη «διαίσθηση», τον «αυθορμητισμό» και την επεξεργασία των ιδεών του κάθε μέλους ξεχωριστά (Oddey 1994:1) και το σωματικό θέατρο. Για να εφαρμοστεί ένα πρόγραμμα θεάτρου της επινόησης και σωματικού θεάτρου με μαθητές είναι απαραίτητη η συμβολή της Παιδαγωγικής του Θεάτρου, με βασικά της εργαλεία το θεατρικό παιχνίδι, τον θεατρικό αυτοσχεδιασμό και το εκπαιδευτικό δράμα.
Στη συνέχεια τονίζεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού και επιχειρείται η εφαρμογή και καταγραφή της μεθοδολογίας υλοποίησης ενός τέτοιου εγχειρήματος. Τέλος, καταδεικνύεται πως οι παραστάσεις που δημιουργούνται μέσω της εποικοδομητικής διαδικασίας του θεάτρου της επινόησης, αντικαθιστώντας τις παραδοσιακές δομές, βασίζονται στα ενδιαφέροντα των μαθητών και δίνουν έμφαση στην επιλογή, την ελευθερία και την ευελιξία.