Συστήματα αξιολόγησης προσωπικού σε επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών στην Κύπρο. Διερεύνηση επιπέδων, κριτηρίων και προκλήσεων
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή πραγματεύεται το θέμα της αξιολόγηση της απόδοσης του ανθρώπινου δυναμικού, έχοντας ως δεδομένο ότι αποτελεί καίρια λειτουργία της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων. Καταβλήθηκε προσπάθεια να αποσαφηνιστεί ο ορισμός της αξιολόγησης της απόδοσης, να διαφανούν τα χαρακτηριστικά μιας αποτελεσματικής αξιολόγησης, τα στάδια και οι στόχοι της. Στο ίδιο πλαίσιο, διερευνήθηκαν οι διάφορες μέθοδοι αξιολόγησης και έγινε αναφορά στη χρήση σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων που υποβοηθούν την όλη διαδικασία.
Ο στόχος της διατριβής είναι σε πρώτο επίπεδο, να εντοπιστούν τα αξιολογικά κριτήρια που προκρίνονται από τους αξιολογούμενους και η διερεύνηση του κατά πόσο αυτά τυγχάνουν εφαρμογής σε κυπριακές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, εξετάζονται τα επίπεδα της αξιολόγησης, ήτοι ποιος ή ποιοι αναλαμβάνουν το ρόλο του υπευθύνου αξιολόγησης. Το τρίτο επίπεδο αφορά στις προκλήσεις της αξιολόγησης, όπου διερευνάται εάν παρατηρούνται σφάλματα στην αξιολόγηση και εάν ναι, ποια από αυτά είναι τα συχνότερο εμφανιζόμενα.
Στο θεωρητικό μέρος της μεταπτυχιακής διατριβής γίνεται παρουσίαση των θεωριών που έχουν αναπτυχθεί διαχρονικά από διάφορους μελετητές του συγκεκριμένου θέματος, κατόπιν εκτενούς βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Το θεωρητικό μέρος εστιάζει κυρίως στα ερευνητικά ερωτήματα των κριτηρίων, επιπέδων και προκλήσεων της αξιολόγησης και επιχειρείται διασύνδεσή του με τα αποτελέσματα της πρωτογενούς ποσοτικής έρευνας, η οποία διεξήχθη στα πλαίσια της διατριβής, μέσω διανομής ερωτηματολογίων σε εργαζομένους σε διάφορους τομείς παροχής υπηρεσιών.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας διαφάνηκε η σημαντικότητα της αντικειμενικής αξιολόγησης, η οποία οφείλει να εδράζεται σε συγκεκριμένα εργασιακά χαρακτηριστικά, συμπεριφορές και ικανότητες, συνδεδεμένη με σαφή εργασιακά καθήκοντα και συνυφασμένα με εφικτούς επιχειρηματικούς στόχους. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι ο άμεσα προϊστάμενος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας, χωρίς όμως να σημαίνει ότι μπορεί να αξιολογεί αυθαίρετα αφού τα συχνότερα σφάλματα προκύπτουν λόγω της ανθρώπινης φύσης, όπως η προκατάληψη και η επισκίαση της αντικειμενικής απόδοσης από άλλα χαρακτηριστικά του αξιολογούμενου. Αυτά μπορούν να περιοριστούν με την εμπλοκή περισσότερων μερών στην πολυδιάστατη διαδικασία της αξιολόγησης.