Repository logo
  • English
  • Ελληνικά
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Collections
  • Research Outputs
  • Projects
  • People
  • Statistics
  • English
  • Ελληνικά
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Ψηφιακό Αποθετήριο ΚΥΨΕΛΗ / Kypseli Digital Repository
  3. Theses / Διατριβές και Πτυχιακές Εργασίες
  4. Μεταπτυχιακές Διατριβές / Master Τheses
  5. Πολιτιστική Πολιτική και Ανάπτυξη (ΕΛΛ) / Cultural Policy and Development (in Greek)
  6. Ζητήματα έμφυλων ταυτοτήτων στα αρχαιολογικά μουσεία και τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα
 
  • Details
Options

Ζητήματα έμφυλων ταυτοτήτων στα αρχαιολογικά μουσεία και τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα

Author(s)
Μπαρμπαλιού, Μαρία
Date Issued
2019-11
Faculty
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών / Faculty of Humanities and Social Sciences 
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή διατριβή επιδιώκει να δώσει απάντηση σε μια σειρά ερευνητικών ερωτημάτων που σχετίζονται με τη θεωρητική έρευνα. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ο τρόπος που αντιμετωπίζονται τα ζητήματα έμφυλων ταυτοτήτων στα αρχαιολογικά μουσεία και τα σχολικά βιβλία αρχαίας ιστορίας, ο ρόλος των γυναικών στις μουσειακές αφηγήσεις, ο ρόλος των γυναικείων μουσείων στον παγκόσμιο μουσειακό χάρτη, ο τρόπος που προβάλλονται τα θέματα φύλου μέσα από τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα των αρχαιολογικών μουσείων της Ευρώπης και της Ελλάδας, τα ζητήματα που αναδεικνύονται στα πλαίσια της φεμινιστικής μουσειολογίας. Στην Ελλάδα η φεμινιστική κριτική για τα μουσεία απουσιάζει και επιπλέον διαπιστώνεται πλήρης ανυπαρξία μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων για θέματα φύλου στα ελληνικά αρχαιολογικά μουσεία. Με βάση τους παραπάνω λόγους κρίθηκε σκόπιμη η διεξαγωγή και παρουσίαση της συγκεκριμένης έρευνας και η δημιουργία μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων για θέματα φύλου, ώστε να συμβάλλει στην ισότιμη αντιμετώπιση των δύο φύλων και να αποτελέσει έναν οδηγό πλεύσης για όποια/όποιον επιθυμεί να προχωρήσει στο σχεδιασμό ανάλογων μουσειοεκπαιδευτικών προγραμμάτων. Οι μέθοδοι που ακολουθήθηκαν ήταν η βιβλιογραφική έρευνα, η διαδικτυακή έρευνα, η προσωπική πληροφόρηση, η βιβλιογραφική επισκόπηση, η επιτόπια έρευνα και η πρόταση τριών νέων μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων. Μέσα από την έρευνα διαπιστώθηκε πως στα ελληνικά αλλά και τα ευρωπαϊκά αρχαιολογικά μουσεία και τις αφηγήσεις τους κυριαρχεί η ανδροκρατική αντίληψη και ερμηνεία των πραγμάτων. Αντίστοιχη οπτική υιοθετείται και στα σχολικά βιβλία αρχαίας ιστορίας. Στην Ελλάδα δε διεξάγονται μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα για θέματα φύλου αλλά και στην Ευρώπη ο αριθμός τους είναι περιορισμένος. Η πατριαρχία είναι βαθιά ενσωματωμένη στη γλώσσα, την ιστορία και τις οπτικές αναπαραστάσεις. Η ελληνική αρχαιολογία έχει ανδροκρατικό και εθνοκεντρικό χαρακτήρα και κατέχει ρυθμιστικό ρόλο στον σχηματισμό της εθνικής ταυτότητας και την αναδημιουργία του εθνικού παρελθόντος. Οι εκθέσεις των αρχαιολογικών μουσείων και ο μουσειακός λόγος υιοθετούν μια σεξιστική προσέγγιση του παρελθόντος που αναπαράγει τα έμφυλα και εθνικά στερεότυπα. Συνεπώς είναι απαραίτητη η ύπαρξη γυναικείων μουσείων και μουσειοπαιδαγωγικών προγραμματων που συμβάλλουν στην κοινωνική ισότητα και δικαιοσύνη.
Publisher
Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Format
vii, 90 σ. 30 εκ.
Subjects

Μουσειοεκπαιδευτικά π...

Museum educational pr...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

ΠΠΑ-2019-00128.pdf

Size

1.15 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):a3ac0de779c50c08068c532f9fbbf73e

  • Contact Us
  • Cookie settings
  • Open University of Cyprus
  • OUC Library
  • Policies
  • Accessibility and Data Protection

Find us on:

FacebookFacebook

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science - Powered by Dataly