Ηγεσία και ποιότητα σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς
Abstract
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να μελετήσει την έννοια της ποιότητας, τη διαχείριση ποιότητας και τη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας, τους θεμελιωτές της, αλλά και την εφαρμογή της στην εκπαίδευση. Επιπλέον, επιχειρεί να αναλύσει την ηγεσία, τα διάφορα στυλ (πρότυπα) ηγεσίας, και τη σχέση της με την εκπαίδευση. Παράλληλα, χρησιμοποιώντας βιβλιογραφικές αναφορές, προσδιορίζει τη σχέση της ηγεσίας με την ποιότητα, και τον ρόλο τους στην εκπαίδευση.
Επιπλέον, μελετάται η περίπτωση μίας σχολικής μονάδας, με τη βοήθεια ερωτηματολογίου. Ο στόχος είναι η ανάδειξη του προτύπου ηγεσίας (χρησιμοποιώντας τα δύο στυλ που κυριαρχούν στη διεθνή βιβλιογραφία, το μετασχηματιστικό και το συναλλακτικό), που ακολουθεί ο διευθυντής της μονάδας, όπως επίσης και οι διαστάσεις ποιότητας. Η ερευνητική προσπάθεια μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για την ανάδειξη αντίστοιχων αποτελεσμάτων σε οποιαδήποτε σχολική μονάδα, με σκοπό την αξιοποίησή τους προς όφελος της σχολικής μονάδας.
Τα αποτελέσματα της παρούσας διατριβής αφορούν τόσο στον τομέα του καταλληλότερου ηγετικού προτύπου, όσο και στις διαστάσεις ποιότητας. Η ιδιαιτερότητα της εκπαιδευτικής ηγεσίας, τόσο ως προς τον τρόπο άσκησής της, όσο και ως προς τις πολιτισμικές διαφορές μεταξύ των διαφορετικών κρατών, είναι υπεύθυνη για τα αντιφατικά αποτελέσματα ερευνών που καταγράφονται στη διεθνή βιβλιογραφία. Όμως, η κυριαρχία του ανθρώπινου παράγοντα στον τομέα της εκπαίδευσης, και η ιδιαίτερη σχέση που πρέπει να αναπτύξει ο ηγέτης με τους εκπαιδευτικούς, καθιστά το μετασχηματιστικό πρότυπο, στις περισσότερες έρευνες, το πλέον κατάλληλο για την ανάδειξη ποιοτικών στοιχείων στην εκπαιδευτική μονάδα, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που προκύπτουν από την κουλτούρα κάθε χώρας.