Repository logo
  • English
  • Ελληνικά
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Collections
  • Research Outputs
  • Projects
  • People
  • Statistics
  • English
  • Ελληνικά
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Ψηφιακό Αποθετήριο ΚΥΨΕΛΗ / Kypseli Digital Repository
  3. Theses / Διατριβές και Πτυχιακές Εργασίες
  4. Μεταπτυχιακές Διατριβές / Master Τheses
  5. Διαχείριση και Προστασία Περιβάλλοντος (ΕΛΛ) / Environmental Conservation and Management (in Greek)
  6. Η χρήση των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS) στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση από τους καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
 
  • Details
Options

Η χρήση των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS) στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση από τους καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Author(s)
Γιανναράκη, Αικατερίνη
Date Issued
2016-10-18
Faculty
Σχολή Θετικών και Εφαρμοσμένων Επιστημών / Faculty of Pure and Applied Sciences 
Abstract
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) ασχολείται με τη σχέση του ανθρώπου με το ανθρωπογενές και το φυσικό περιβάλλον. Από τη δεκαετία του 1960 έγινε σαφής η ανάγκη αλλαγής της ανθρώπινης στάσης προς το περιβάλλον μέσα από την εκπαίδευση. Επειδή το περιβάλλον είναι δυναμικό και αλλάζει διαρκώς, οι τρόποι διδασκαλίας των περιβαλλοντικών επιστημών πρέπει να εξελίσσονται στο χρόνο ενώ πρέπει να εξοπλίσουμε τους εκπαιδευτικούς με εργαλεία που να προσαρμόζονται τόσο στις αλλαγές του περιβάλλοντος όσο και στις ανάγκες των εκάστοτε μαθητών.
Ένα νέο εργαλείο που εξυπηρετεί τις ιδιαίτερες ανάγκες της ΠΕ είναι τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (ΓΣΠ). Τα ΓΣΠ είναι ένα σύστημα διαχείρισης χωρικών δεδομένων, που επιτρέπει στους χρήστες τους να αποτυπώσουν τον πραγματικό κόσμο και να αναλύσουν χωρικά και περιγραφικά δεδομένα.
Η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο να μελετήσει τις γνώσεις, τις απόψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας ως προς την εισαγωγή των ΓΣΠ στην εκπαιδευτική διαδικασία της ΠΕ. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 333 εκπαιδευτικούς σε όλη την επικράτεια. Οι εκπαιδευτικοί απάντησαν σε ένα ηλεκτρονικό, αυτοσχέδιο και δομημένο ερωτηματολόγιο το οποίο στάλθηκε με e-mail στα σχολεία της χώρας προκειμένου να προωθηθεί στους εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει τα 3 τελευταία χρόνια πρόγραμμα ΠΕ. Στο ερωτηματολόγιο οι εκπαιδευτικοί αξιολογούσαν τις δυνατότητες, τα οφέλη, τα μειονεκτήματα και τις επιφυλάξεις ως προς την εισαγωγή των ΓΣΠ στην ΠΕ μέσα από ερωτήσεις διαβαθμισμένης κλίμακας τύπου Likert.
Από την έρευνα καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν πρόγραμμα ΠΕ κυρίως σε εθελοντική βάση ενώ αναγνωρίζουν τα οφέλη της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Θεωρούν ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία της ΠΕ προάγει τη μάθηση και δείχνουν να αποδέχονται την εισαγωγή των ΓΣΠ στις διαδικασίες της ΠΕ αφού η χρήση τους εμπλέκει το μαθητή στη διαδικασία της έρευνας του πραγματικού κόσμου και προωθεί την επιστημονική σκέψη. Η έλλειψη κατάρτισης των εκπαιδευτικών αποτελεί εμπόδιο ως προς την εισαγωγή των ΓΣΠ αλλά παρά τις δυσκολίες 2 στους 10 εκπαιδευτικούς τα έχουν χρησιμοποιήσει ήδη σε προγράμματα ΠΕ.
Ωστόσο, δεν πρέπει να εστιάζουμε στο πώς θα μπουν τα ΓΣΠ στο αναλυτικό πρόγραμμα αλλά στο πώς τα ΓΣΠ θα βοηθήσουν τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος. Έτσι για να είναι τα ΓΣΠ αποτελεσματικά πρέπει στα σχολεία να οικοδομήσουμε ένα περιβάλλον περιέργειας για τη διερεύνηση του κόσμου και να αντιμετωπιστούν ως μέθοδος και όχι ως τεχνολογία.
Publisher
Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Format
xiv, 139 σ. 30 εκ.
Subjects

Περιβαλλοντική εκπαίδ...

Environmental educati...

Γεωγραφικά Συστήματα ...

Geographic Informatio...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

ΔΠΠ-2016-00104.pdf

Size

1.6 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):3a87096646b47b2b7de798562bbd2a8b

  • Contact Us
  • Cookie settings
  • Open University of Cyprus
  • OUC Library
  • Policies
  • Accessibility and Data Protection

Find us on:

FacebookFacebook

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science - Powered by Dataly