Η θεατρική τέχνη ως ενισχυτικό εργαλείο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στο μάθημα της λογοτεχνίας
Abstract
Η παρούσα μελέτη σκοπό έχει να εξετάσει τη συμβολή της θεατρικής τέχνης στο χώρο της εκπαίδευσης, στο Ενιαίο Λύκειο. Στην εν λόγω προσέγγιση διερευνάται η επιμέρους σύνδεση της διερευνητικής δραματοποίησης στο σχολείο με την προσέγγιση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας η οποία, αποτελεί μια σύγχρονη διαδικασία διδασκαλίας, η οποία επικεντρώνεται στην προσαρμογή της εκπαιδευτικής πράξης, στις ανάγκες του κάθε μαθητή καθώς και στην αποτελεσματικότερη και ποιοτικότερη αφομοίωση της γνώσης.
Η φιλοσοφία της θεατρικής τέχνης μέσα από τις ποικιλόμορφες εκφάνσεις της, εισάγει διαφορετικούς τρόπους μάθησης και θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για την επίτευξη διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
Η μελέτη εστιάζει στην πρακτική εφαρμογή της θεατρικής τέχνης ως ενισχυτικό εργαλείο για να επιτευχθεί διαφοροποιημένη διδασκαλία στο μάθημα της Λογοτεχνίας.
Η μελέτη εκκινεί με τη φιλοσοφία του Αναλυτικού Προγράμματος, τους γενικούς σκοπούς του Προγράμματος Σπουδών της Λογοτεχνίας στο Λύκειο και τα ζητήματα που προκύπτουν από το νέο αναδιαμορφωμένο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Συνεχίζει με τον ορισμό της διαφοροποιημένης διδασκαλίας παρουσιάζοντας τη φιλοσοφία και τα χαρακτηριστικά της, αναφέροντας τα μοντέλα γνωστικών τρόπων μάθησης – τους μαθησιακούς τύπους που σχετίζονται με τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, καθώς και τα ζητήματα που προκύπτουν από τη διαφοροποιημένη διδασκαλία.
Στη συνέχεια, αναφέρεται στην εισαγωγή της θεατρικής τέχνης στην εκπαίδευση, εξετάζοντας το υπόβαθρο της ως διδακτική μεθοδολογία, μελετώντας τη φιλοσοφία και τα χαρακτηριστικά της στην εκπαίδευση καθώς και τους τρόπους με τους οποίους αυτά συναντώνται με τη φιλοσοφία και τα χαρακτηριστικά της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, καταδεικνύοντας ότι, η δραματοποίηση ως μέθοδος της θεατρικής τέχνης και η διαφοροποιημένη διδασκαλία έχουν κοινά σημεία και κοινή στοχοθεσία.