Η διερεύνηση της ποιότητας της εργασιακής ζωής (QWL) των διοικητικών υπαλλήλων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Abstract
Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθεί η ποιότητα της εργασιακής ζωής όπως την αντιλαμβάνονται οι διοικητικοί υπάλληλοι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μελετώντας παράλληλα την επίδραση των διαστάσεων της στην ικανοποίηση από την εργασία και την εργασιακή απόδοση τους. Για το σκοπό της έρευνας και στη βάση μιας ενδελεχούς επισκόπησης της βιβλιογραφίας διαμορφώνεται ένα θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο αποτυπώνονται οι υποθέσεις για την επίδραση των επιμέρους διαστάσεων της ποιότητας της εργασιακής ζωής στην ικανοποίηση από την εργασία καθώς η σχέση της εργασιακής ικανοποίησης με την απόδοση των υπαλλήλων. Η ποιότητα της εργασιακής ζωής προσεγγίστηκε με τη χρήση οκτώ διαστάσεων: επαρκής και δίκαιη αποζημίωση, ασφαλείς και υγιεινές συνθήκες εργασίας, δυνατότητα χρήσης και ανάπτυξης ικανοτήτων, ευκαιρίες για μελλοντική ανάπτυξη και ασφάλεια, κοινωνική αλληλεπίδραση στην οργάνωση της εργασίας, συνταγματισμός στην οργάνωση της εργασίας, ισορροπία μεταξύ εργασιακής και μη εργασιακής ζωής και κοινωνική σημασία (γόητρο) της επαγγελματικής ζωής.
Το θεωρητικό πλαίσιο – υποθέσεις της συγκεκριμένης μελέτης διερευνήθηκε εμπειρικά με ποσοτική έρευνα (επισκόπηση/survey). Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου το οποίο διανεμήθηκε σε διοικητικούς υπαλλήλους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και συγκεκριμένα στους διοικητικούς υπαλλήλους του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Συλλέχθηκαν συνολικά 102 έγκυρα ερωτηματολόγια. Η ανάλυση των δεδομένων των 102 ερωτηματολογίων, που συλλέχθηκαν σε ηλεκτρονική μορφή, αναδεικνύει τη στατιστικά σημαντική επίδραση δύο διαστάσεων της ποιότητας της εργασιακής ζωής: κοινωνική σημασία (γόητρο) της επαγγελματικής ζωής και τη δυνατότητα χρήσης και ανάπτυξης ικανοτήτων, στην ικανοποίηση από την εργασία. Επίσης, η ικανοποίηση από την εργασία βρέθηκε ότι επηρεάζει θετικά την απόδοση στην εργασία.