Διαδραστική πολυμεσική εφαρμογή για τη βελτίωση δεξιοτήτων θεωρίας του νού σε παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2018-12Συγγραφέας
Θεοδωρόπουλος, Δημήτριος
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Άτομα με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (ΔΑΔ) εμφανίζουν σημαντικές διαταραχές στις κοινωνικές δεξιότητες και στη Θεωρία του Νου (ΘτΝ). Με τη ΘτΝ μπορούμε να αντιληφθούμε το πλήρες φάσμα των νοητικών καταστάσεων (πεποιθήσεις, επιθυμίες, προθέσεις, φαντασία, συναισθήματα κ.τ.λ.) που προκαλούν δράση στον άνθρωπο. Τα άτομα με έλλειψη στη ΘτΝ δεν μπορούν να συσχετίσουν το περιεχόμενο των σκέψεων τους με αυτό των υπολοίπων. Η θεραπεία στο πρόβλημα αυτό είναι η παρέμβαση (συνεδρίες) των ατόμων αυτών από ειδικούς επιστήμονες για την εκμάθηση αυτών των δεξιοτήτων στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό.
Η έλλειψη ολοκληρωμένων εργαλείων για την υποστήριξη αυτής της εκπαιδευτικής διαδικασίας ήταν το κίνητρο αυτής της μεταπτυχιακής διατριβής. Στη διατριβή αυτή αναλύεται, σχεδιάζεται και υλοποιείται η εφαρμογή (ΤoΜ, Theory of Mind) η οποία υποστηρίζει την προσπάθεια των ειδικών για τη βελτίωση δεξιοτήτων ΘτΝ σε παιδιά με αυτισμό με στόχο μία ευχάριστη μάθηση με παιγνιώδη τρόπο, εξατομικευμένη στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε παιδιού αλλά και των εκπαιδευτών του.
Η ανάλυση και η σχεδίαση βασίστηκε σε πραγματικές απαιτήσεις σε συνεργασία με εξειδικευμένους επιστήμονες από το Κέντρο Ανάπτυξης Παιδιού και Εφήβου (ΚεΑΠΕ) στην Πάτρα. Η πλατφόρμα που κρίθηκε καταλληλότερη για να στηθεί η εφαρμογή σύμφωνα με τις απαιτήσεις ήταν το Moodle. Η ανάπτυξη της εφαρμογής έγινε με βάση το ανθρωποκεντρικό μοντέλο ανάπτυξης λογισμικού. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν διαμορφωτικές αξιολογήσεις σε πρωτότυπα από τους τελικούς χρήστες (ειδικοί επιστήμονες), και τέλος εφαρμόστηκε μια δοκιμαστική παρέμβαση από τους ειδικούς όπου αξιολόγησαν την εφαρμογή ToM. Τα συμπεράσματα που βγήκαν ήταν πως είναι ένα χρήσιμο εργαλείο το οποίo μπορεί να βοηθήσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Απαιτούνται βελτιώσεις και ποσοτική έρευνα για το κατά πόσο επιδρά η εφαρμογή στη φυσική παρέμβαση στα παιδιά με ΔΑΔ για βελτίωση των δεξιοτήτων ΘτΝ.