Δυσκολίες και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν φοιτητές και εκπαιδευτικοί κατά την εκπόνηση μεταπτυχιακής διατριβής
Abstract
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εξετάζονται οι δυσκολίες και οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν φοιτητές κατά την εκπόνηση μιας διπλωματικής εργασίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ενηλίκων. Ειδικότερα, εξετάστηκαν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν κατά τη διάρκεια της εκπόνησης της διατριβής τους (δείκτης ποιότητας εποπτείας, υποχρεώσεις, προηγούμενη εμπειρία), οι στρατηγικές αντιμετώπισης αγχογόνων καταστάσεων που αντιμετωπίζουν και ο βαθμός ικανοποίησης που βιώνουν μετά την περάτωση της Διατριβής καθώς και οι μεταξύ τους συσχετίσεις. Για το σκοπό αυτό χορηγήθηκαν ερωτηματολόγια σε 103 μεταπτυχιακούς απόφοιτους του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου όλων των ειδικοτήτων, αφού εξασφαλίστηκε η γραπτή τους συγκατάθεση για συμμετοχή στην έρευνα. Ακολούθησε ποσοτική ανάλυση των δεδομένων. Όσον αφορά τις στρατηγικές, προέκυψε στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ της ευχολογίας- ονειροπόλησης και του συνθετικού δείκτη ικανοποίησης. Συγκεκριμένες πτυχές της ικανοποίησης (π.χ. ικανοποίηση από τη διαδικασία εκπόνησης της διατριβής αλλά και από το τελικό αποτέλεσμα) προέκυψε να συσχετίζονται σημαντικά με πτυχές της ικανοποίησης, ιδιαίτερα όσον αφορά την αποφυγή- διαφυγή. Όσον αφορά τις προκλήσεις προέκυψε πως η ποιότητα εποπτείας και η προηγούμενη εμπειρία παρουσίασαν τις περισσότερες στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις με συγκεκριμένες πτυχές ικανοποίησης. Εντοπίστηκαν επίσης στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ στρατηγικών και προκλήσεων, ενώ όλες οι προκλήσεις σχετίζονται σημαντικά μεταξύ τους. Τα αποτελέσματα αυτά ερμηνεύονται υπό το πρίσμα της κυπριακής εκπαιδευτικής πραγματικότητας και συζητούνται εισηγήσεις για παρεμβάσεις βελτίωσης της ποιότητας της παρεχόμενης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.