Αντιλήψεις εκπαιδευτικών και γονέων σχετικά με το ρόλο της γονεϊκής εμπλοκής στη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς στο πλαίσιο του ενιαίου σχολείου
Abstract
Η παρούσα έρευνα φιλοδοξεί να αποτυπώσει και να συνδυάσει τις απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και γονέων παιδιών που παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς σχετικά με τη σημασία της γονεϊκής εμπλοκής στη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς, στο πλαίσιο του ενιαίου σχολείου, προκειμένου να πραγματοποιηθεί μία εις βάθος ανάλυσή τους. Επιμέρους ερωτήματα που εξετάζονται είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς στη μεταξύ τους συνεργασία και οι ανάγκες επιμόρφωσης τους πάνω σε θέματα που αφορούν τις αρχές αποτελεσματικής επικοινωνίας. Στο θεωρητικό πλαίσιο παρουσιάζονται πληροφορίες σχετικά με την πορεία προς την καθιέρωση της ενιαίας εκπαίδευσης, το θεσμικό της πλαίσιο, τα συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα καθώς και τη γονεϊκή εμπλοκή. Στη συνέχεια, ακολουθεί το ερευνητικό μέρος της. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για τη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των γονέων ήταν οι ημι-δομημένες συνεντεύξεις. Τα αποτελέσματα έκαναν φανερό πως γονείς και εκπαιδευτικοί επιθυμούν έντονα την τακτική επικοινωνία μεταξύ τους, εντούτοις, αναφέρουν πως αναδύονται ποικίλες πρακτικές, θεσμικές και προσωπικές δυσκολίες κατά την προσπάθεια πρακτικής εφαρμογής και πως αποτελεί αδήριτη ανάγκη η κατάλληλη επιμόρφωσή τους σχετικά τους τρόπους επίτευξης μίας αγαστής συνεργασίας μεταξύ τους. Ένα από τα πιο βασικά ευρήματα της παρούσας έρευνας είναι ότι, παρότι υπήρξε καθολική ομοφωνία των εκπαιδευτικών και των γονέων που συμμετείχαν στην έρευνα σχετικά με τη σημασία της γονεϊκής εμπλοκής μαθητών που παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς, εντούτοις, παρουσιάζονται ανεπαρκείς οι τρόποι εφαρμογής της.