Η γλωσσολογία ως χρήσιμο εργαλείο στην ανίχνευση προβλημάτων φωνολογικής ενημερότητας (οι στάσεις εκπαιδευτικών, θεραπευτών, γονέων ειδικής αγωγής απέναντι στις γλωσσικές διαταραχές, τις αιτίες και τους τρόπους ανίχνευσης και παρέμβασης)
Abstract
Στόχος της παρούσης διπλωματικής εργασίας είναι η ανάδειξη της νοοτροπίας της ελληνικής κοινωνίας καθώς και της επιστημονικής κοινότητας όσον αφορά την ανίχνευση, έλεγχο, αντιμετώπιση και επίλυση προβλημάτων φωνολογικής ενημερότητας. Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι η πλέον ενδεδειγμένη για να γίνει η πρώτη ανίχνευση ενός ενδεχόμενου προβλήματος. Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στη φωνολογία και στην ανίχνευση φωνολογικών προβλημάτων σε μαθητές. Αρχικά παρουσιάζονται οι κύριες θεωρίες που σχετίζονται με την φύση των φωνολογικών προβλημάτων και την πρακτική μορφή της εφαρμοσμένης γλωσσολογίας. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στο γλωσσικό μύθο των greeklish ως παράγοντας αλλοίωσης της γλώσσας, η οποία κληροδοτείται τροποποιημένη από μερίδα ομιλούντων, δημιουργώντας σύγχυση που οδηγεί σε φωνολογικό πρόβλημα. Αυτός ο γλωσσικός μύθος, έχει ένθερμους υποστηριχτές από όλους τους επιστημονικούς κλάδους και τις επαγγελματικές ιδιότητες. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση ορίζει τα επιστημονικά πεδία και αναλύει το σημείο συνάντησής τους. Στην συνέχεια παρατίθεται η μεθοδολογία της έρευνας που χρησιμοποιήθηκε για την συλλογή δεδομένων (πρωτογενής έρευνα και μελέτη περίπτωσης) και ακολουθεί η παρουσίαση των αποτελεσμάτων με δείγμα από εκπαιδευτικούς, θεραπευτές και γονείς. Τέλος αναλύεται η αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών τρόπων, ώστε η εκπαίδευση να εγκύψει στα φωνολογικά προβλήματα των μαθητών.