Διερεύνηση του άγχους γονέων παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει το άγχος και τις δυσκολίες των γονέων που προκύπτουν από την ανατροφή και τη φροντίδα του παιδιού τους με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στη χώρα μας. Συγκεκριμένα, οι επιμέρους στόχοι της έρευνας ήταν η καταγραφή του επιπέδου άγχους γονέων παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και γονέων παιδιών με τυπική ανάπτυξη, του φορέα και επιπέδου υποστήριξης γονέων ως προς την ανατροφή των παιδιών τους αλλά και η διερεύνηση συσχετίσεων μεταξύ γονεϊκού άγχους και υποστήριξης ανάλογα με την ομάδα γονέων. Υλοποιήθηκε ποσοτική έρευνα σε δείγμα 115 γονέων, οι οποίοι χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, αυτής με παιδιά τυπικής ανάπτυξης (Ν= 60) και εκείνης με παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (Ν= 55). Το εργαλείο συλλογής δεδομένων είναι το ερωτηματολόγιο, το οποίο περιλαμβάνει την κλίμακα οικογενειακής υποστήριξης (FSS) και τη κλίμακα γονεϊκού άγχους (PSI Short Form). Τα κυριότερα ευρήματα της παρούσας έρευνας είναι ότι το άγχος γονέων παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι υψηλότερο από το άγχος γονέων παιδιών χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ οι μητέρες παρουσιάζουν υψηλότερο επίπεδο γονεϊκού άγχους. Επίσης, το χαμηλότερο οικογενειακό εισόδημα ενισχύει το άγχος, σε μεγαλύτερο βαθμό στους γονείς παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Τέλος, τα επίπεδα άγχους των γονέων παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν επηρεάζονται από την μεγαλύτερη υποστήριξη που λαμβάνουν μέσω κοινωνικών φορέων και επαγγελματιών.