Απόψεις και στάσεις των γονέων για την περιβαλλοντική εκπαίδευση στο δημοτικό
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής αποτελεί η διερεύνηση των στάσεων και απόψεων των γονέων για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο δημοτικό. Τα τελευταία τέσσερα έτη εργάζομαι στην Παιδόπολη «Αγία Βαρβάρα», Προνοιακό Ίδρυμα που φιλοξενεί κορίτσια 11-18 ετών από οικογένειες με αυξημένα και σύνθετα προβλήματα, όπως παιδιά με νοητική υστέριση και παιδιά με ψυχιατρικά προβλήματα. Η φιλοξενία τους, επιβάλλεται στο σύνολο των περιπτώσεων από δικαστικές αρχές, δηλαδή από Εισαγγελείς Ανηλίκων και από Δικαστήρια, με σκοπό την προστασία τους. Πολλά από τα παιδιά που φιλοξενούμε φοιτούν στο δημοτικό, σε σχολεία της περιοχής και όχι μόνο, κάτι που μου έχει δώσει την ευκαιρία να βρίσκομαι σε συνεχή επικοινωνία με τους δασκάλους αλλά και με τους γονείς των παιδιών μας αλλά και των συμμαθητών τους. Έχω μελετήσει λοιπόν τη σχέση μεταξύ δασκάλου – γονέα, θεωρώντας τους γονείς σημαντικούς συνεργάτες και αναπόσπαστο κομμάτι της προσπάθειας των δασκάλων για την αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατά τη διάρκεια κάθε σχολικής χρονιάς. Ο γονέας θεωρώ πως είναι ο καλύτερος σύμμαχος και ο αποτελεσματικότερος συνεργάτης που θα μπορούσε να έχει ένας δάσκαλος, προκειμένου να αναδείξει, να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει το παιδί σχετικά με το περιβάλλον και τα θέματα που απασχολούν, τόσο την κοινωνία, όσο και ολόκληρο τον πλανήτη.
Μέσα από την έρευνα που ακολουθεί, γίνεται προσπάθεια να διερευνηθεί η γνώμη των γονέων για την εκπαίδευση στο δημοτικό και ιδιαίτερα για τα περιβαλλοντικά προγράμματα που πραγματοποιούνται σε αυτό, καθώς και η διάθεση τους να συμμετέχουν και να συνεργαστούν με σκοπό να αποτελέσουν – τα προγράμματα αυτά – την απαρχή ή τη συνέχιση ενός φιλοπεριβαλλοντικού τρόπου ζωής. Τέλος, η έρευνα αυτή μας δίνει τη δυνατότητα να πληροφορηθούμε όσο αφορά την ενημέρωση των γονέων σχετικά με τα περιβαλλοντικά θέματα, τους προβληματισμούς τους αλλά και τη διάθεσή τους για την ουσιαστικότερη τους ενασχόληση με αυτά.
Η συγγραφή της συγκεκριμένης εργασίας χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος αναλύεται το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο βασίζεται η έρευνα και αφορά στη δημοτική εκπαίδευση και τη σημαντικότητά της, την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα αλλά και τη συσχέτιση της με την οικογένεια. Στο δεύτερο μέρος αναφέρονται τα ερευνητικά ερωτήματα και η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για να απαντηθούν, ενώ στη συνέχεια παρουσιάζονται εκτενώς τα αποτελέσματα της έρευνας συνοδευόμενα από συζήτηση και σύγκριση με αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών με αντίστοιχη θεματολογία. Ακολουθούν συμπεράσματα και προτάσεις, ως απορροή της ανάλυσης που προηγήθηκε. Η εργασία ολοκληρώνεται με τις βιβλιογραφικές αναφορές και το παράρτημα με τα ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε στους γονείς.