Show simple item record

dc.contributor.advisorΚυριακάκης, Ιωάννης
dc.contributor.authorΑλεξάκη, Μαρίνα
dc.contributor.otherAlexaki, Marina
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2018-09-10T07:47:54Z
dc.date.available2018-09-10T07:47:54Z
dc.date.copyright2018-09-07
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.otherΠΠΑ/2018/00066el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/3696
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΤο ελληνικό θέατρο σκιών αποτελεί προσαρμογή του αντίστοιχου τουρκικού, το οποίο με τη σειρά του έλκει την καταγωγή του από τα βάθη της Ασίας. Πρωτοπαρουσιάζεται στον ελλα-δικό χώρο κατά τα μέσα του 19ου αιώνα, ως ένα στοιχείο πολιτιστικής υιοθεσίας από το τουρκικό και αναπτύσσεται αρχικά στην Ήπειρο και στην Πάτρα, για να εξαπλωθεί στη συνέχεια σε όλη την επικράτεια. Είναι ένα παραδοσιακό, λαϊκό θέαμα – ακρόαμα με κω-μική και ηρωική θεματολογία. Σπουδαίοι καλλιτέχνες υπηρετούν το είδος και το διαμορφώνουν, προσθέτοντας φιγούρες, σκηνικά, τραγούδια και ολοκληρωμένα έργα. Κατά τον 20ο αιώνα αποκτά σταδιακά χαρα-κτήρα παιδικής ψυχαγωγίας, μέχρι την παρακμή του, κάτω από την πίεση του κινηματο-γράφου και της τηλεόρασης. Στην τελευταία ενσωματώνεται και παρουσιάζεται στην παιδική ζώνη για δεκαετίες. Σήμερα γίνονται προσπάθειες αναγέννησης και μετάπλασής του με διευρυμένη θεματολογία και μεταβολές τεχνικού και καλλιτεχνικού χαρακτήρα. Μελετάμε το ελληνικό θέατρο σκιών ως στοιχείο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, τις επιρροές που έχει δεχθεί – κυρίως από το αντίστοιχο τουρκικό, αλλά και από τις παρα-δόσεις του δημοτικού και ρεμπέτικου τραγουδιού και τα λαϊκά παραμύθια και θρύλους – και τις επιδράσεις του σε άλλες μορφές τέχνης (θέατρο, μουσική, ζωγραφική). Εκτεταμένη αναφορά γίνεται στα κοινωνιολογικά στοιχεία, αφενός του θεάματος και αφετέρου του κοινού του. Ακόμη εξετάζονται οι διαλεκτικές σχέσεις φωτός και σκιάς, αλλά και των δύο κόσμων που συνυπάρχουν στη σκηνή: η φτωχολογιά απέναντι στον πλούτο και την εξουσία. Η έρευνα καλύπτει την ανάγκη να κατανοηθεί η καλλιτεχνική σημασία και ο κοινωνικός ρόλος αυτής της ιδιαίτερης μορφής λαϊκής τέχνης. Η σημασία της διερεύνησης αναφέρεται στο λαϊκό και δημοφιλή χαρακτήρα της τέχνης, της διάδοσης και ακμής της επί μια εκατο-νταετία και πλέον, και στις δυσκολίες επιβίωσής της στην εποχή μας. Σύγχρονες όψεις και προτάσεις της πολιτιστικής πολιτικής για το είδος αναφέρονται και σχολιάζονταιel_GR
dc.format.extentvii, 93 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΕλληνικό Θέατρο Σκιώνel_GR
dc.subjectGreek Shadow Theatreel_GR
dc.titleΤο Ελληνικό Θέατρο Σκιών: Παρελθόν, παρόν και μέλλον μιας Παραδοσιακής Λαϊκής Τέχνηςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe Greek shadow theatre is an adaptation of the Turkish one, which has its origins in the depths of Asia. It first appeared in the Greek territory in the middle of the 19th century, as an element of a cultural adoption from the Turkish one and was initially developed in Epirus and Patras. Later, it was expanded all over the country. It is a traditional, folk show with comical and heroic repertoire. Significant artists served and formulated the shadow theatre, by adding figures, scenery, songs and integrated plays. During the 20th century the shadow theatre became gradually a show for children. Its decadence came under the pressure of cinema and TV. It was incorporated in the latter and it was presented in the childhood zone for some decades. Nowadays, there are efforts of rejuvenation and modification with an expanded repertoire and technical and artistic changes. We study the Greek shadow theatre as an element of the intangible cultural heritage, the influences that it has received – mainly from the Turkish one, from the traditions of the folk and the rebetiko songs, the folk tales and legends – as well as the impact it has to other forms of art (theatre, music, painting). A widespread report is dedicated to the sociological elements of the show and the audience. The dialectical relations of light and shadow are discussed, as well as the two worlds that coexist on stage: the poor people versus the rich and the powerful. The research covers the need for comprehension of the artistic importance and the social significance of this special form of folk art. The meaning of the research is referred to the folk and popular character of the art, its dissemination for a hundred years and more and to the difficulties for survival in our time. Contemporary aspects and proposals of cultural policy for the shadow theatre are discussed.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record