Ανάπτυξη μουσειοπαιδαγωγικού προγράμματος για το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου: "Ανακαλύπτω το κόσμημα στην Κρήτη την εποχή του χαλκού"
Abstract
Το μουσείο του 21ου αιώνα καλείται με ελκυστικό τρόπο να διευρύνει το κοινό του, να ενδυναμώσει τον κοινωνικό του χαρακτήρα και να αναδειχθεί ως χώρος ψυχαγωγίας. Σε αυτό το πλαίσιο, η Μουσειοπαιδαγωγική αναδεικνύεται ως βασικός πυλώνας πολιτισμικής επικοινωνίας και εκδημοκρατισμού της προσβασιμότητας στη γνώση. Ειδικότερα τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα εξερεύνησης, λόγω του παιγνιώδους χαρακτήρα τους και της αυτενέργειας που τα διέπει, προβάλλονται ως καταλληλότερα για την πραγμάτωση των αρχών της Νέας Μουσειολογίας. Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η εφαρμογή για το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου του μουσειοπαιδαγωγικού προγράμματος εξερεύνησης για οικογένειες με μικρά παιδιά 5-6 ετών «Ανακαλύπτω το Κόσμημα στην Κρήτη την Εποχή του Χαλκού» στοχεύουν στην ανάδειξη της συμβολής αυτού του είδους των προγραμμάτων στην επίτευξη της μουσειακής στροφής στο κοινό και στην αύξηση των επισκεπτών στα μουσεία. Το πρόγραμμα βασίζεται σε ενδελεχή θεωρητική τεκμηρίωση σχετικά με τη μουσειολογία και τη μουσειοπαιδαγωγική, την ιστορία της τέχνης και την προϊστορική μεταλλοτεχνία και μικροτεχνία. Η στόχευση σε πολλαπλών ειδών τύπων νοημοσύνης, η πολυαισθητηριακότητα, οι ευκαιρίες χαρτογράφησης προσωπικού νοήματος και η ενεργή εμπλοκή των γονέων αποτελούν χαρακτηριστικά του παρουσιαζόμενου μουσειοπαιδαγωγικού προγράμματος που μετά από διαμορφωτική αξιολόγηση αναπροσαρμόστηκε και αποτιμήθηκε.