Κίνητρα και εμπόδια δασκάλων που εργάζονται σε Δημοτικά Σχολεία του Δήμου Πατρέων για συμμετοχή σε επιμορφωτικά προγράμματα με θέμα τις μαθησιακές δυσκολίες
Abstract
Η παρούσα Μεταπτυχιακή Διατριβή αποσκοπεί στη διερεύνηση των κινήτρων και των εμποδίων που συμβάλλουν, άλλοτε προτρεπτικά και άλλοτε αποτρεπτικά, στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε επιμορφωτικά προγράμματα με θέμα τις Μαθησιακές Δυσκολίες.
Σε πρώτο στάδιο, πραγματοποιείται βιβλιογραφική ανασκόπηση και παράλληλα συγκεντρώνονται δεδομένα από σχετικές έρευνες. Αναλύονται οι θεωρίες των κινήτρων και των εμποδίων και γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία της επιμόρφωσης στο θέμα των Μαθησιακών Δυσκολιών αλλά και στις εκπαιδευτικές ανάγκες των δασκάλων.
Στη συνέχεια, καθορίζεται ο σκοπός , τα ερευνητικά ερωτήματα και η αναγκαιότητα της συγκεκριμένης έρευνας. Ακολουθεί το μεθοδολογικό και ερευνητικό πλαίσιο στο οποίο υλοποιείται η ερευνητική διαδικασία. Γίνεται αναφορά στη διαδικασία επιλογής του δείγματος και στο ερευνητικό εργαλείο με το οποίο συλλέγονται τα δεδομένα. Επόμενο στάδιο αποτελεί η καταγραφή των ευρημάτων ενώ στο τέλος ερμηνεύονται τα συμπεράσματα που απορρέουν από τη διαδικασία και γίνονται κάποιες προτάσεις.
Συμπερασματικά, βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, οι εκπαιδευτικοί έχουν σημαντικές ελλείψεις στο θέμα των Μαθησιακών Δυσκολιών και αναγνωρίζουν, στο σύνολό τους, τη σημασία της παροχής κινήτρων με σκοπό την ενίσχυση της συμμετοχής. Τα κίνητρα που ωθούν τους δασκάλους στη διαδικασία επιμόρφωσης είναι κυρίως εσωτερικά με πρωταρχικής σημασίας τη Βελτίωση των Εκπαιδευτικών Τεχνικών και την Επίλυση των Καθημερινών Προβλημάτων στη Σχολική Ζωή. Επιπροσθέτως, βασικά κριτήρια για τη συμμετοχή αποτελούν η Σύνδεση της Θεωρίας με την Πράξη και το συγκεκριμένο Θέμα της επιμόρφωσης. Από την άλλη πλευρά, παρατηρούνται κάποιες πολύ σημαντικές δυσκολίες που επηρεάζουν τη συμμετοχή, με κύρια το Κόστος συμμετοχής. Όσον αφορά τα εμπόδια που λειτουργούν αποτρεπτικά είναι κυρίως καταστασιακά και θεσμικά. Σημαντικότερα για τους εκπαιδευτικούς είναι το Κόστος συμμετοχής και το Ωράριο υλοποίησης των προγραμμάτων.