Η μαθητεία στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ). Μελέτη της πρώτης εφαρμογής του πριγράμματος "Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας" για τους αποφοίτους επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) στην ελληνική εκπαίδευση
Abstract
Η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και η ενθάρρυνση της μάθησης στο χώρο εργασίας αποτελούν κεντρικό όρο των σύγχρονων εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ). Στην παρούσα διπλωματική διατριβή μελετάται η εφαρμογή πολιτικών μάθησης στο χώρο εργασίας στην ΕΕΚ και πιο συγκεκριμένα εξετάζεται η πορεία της πρώτης εφαρμογής του προγράμματος «Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας» για τους αποφοίτους Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.). Στο θεωρητικό μέρος της διπλωματικής διατριβής παρουσιάζεται η πορεία συγκρότησης του θεσμικού πλαισίου του προγράμματος μέσα από την επίδραση ευρωπαϊκών τάσεων και τη μελέτη των νομοθετικών διατάξεων. Το ερευνητικό κομμάτι της διατριβής επικεντρώνεται στην καταγραφή της εμπειρίας της πρώτης εφαρμογής του προγράμματος (Μάρτιος 2017- Δεκέμβριος 2017), διερευνώντας τις απόψεις των εκπαιδευτικών που ασκούν εποπτεία στο χώρο της εργασίας. Η εμπειρική έρευνα διεξήχθη μέσω δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου, το οποίο απεστάλη σε όλα τα σχολεία που πραγματοποίησαν το πρόγραμμα στην πρώτη εφαρμογή του. Από τα ευρήματα της έρευνας διαφαίνεται η αποδοχή του θεσμού από την κοινωνία και τον κόσμο της αγοράς εργασίας. Επιπλέον, εξάγεται το συμπέρασμα πως οι εκπαιδευτικοί που έχουν εμπλακεί ενεργά στην υλοποίηση του προγράμματος έχουν αποκομίσει θετική άποψη για την πορεία υλοποίησής του και την προοπτική συνέχισής του στο μέλλον, εφόσον αντιμετωπιστούν κάποια οργανωτικά κενά και δοθεί προτεραιότητα στις δράσεις ενημέρωσης της κοινωνίας, του μαθητικού κόσμου και κυρίως της αγοράς εργασίας και παρασχεθούν τα απαραίτητα κίνητρα συμμετοχής σε μαθητευόμενους και επιχειρήσεις.