Η ηλετρονική τραπεζική (electronic banking) στο διαδίκτυο. Τρόποι υλοποίησης, ασφάλειας και χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών ebanking και M-banking
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2012-07-27Συγγραφέας
Μπούσιος, Μιχαήλ
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και ο συνεχής ρυθμός αύξησης των χρηστών του διαδικτύου έχει φέρει μια αλλαγή στις συνήθειες και στον τρόπο λειτουργίας πολλών ανθρώπων. Νέες δυνατότητες και νέες ειδικότητες έχουν αναπτυχθεί στον εργασιακό τομέα, ειδικά με τη χρήση της πληροφορικής και με την ενοποίηση της παγκόσμιας αγοράς παρατηρείται ότι πλέον η αγορά εργασίας τείνει να μην έχει ανάγκη την ύπαρξη προσωπικής επαφής εργοδοτών και εργαζομένων γεγονός ότι έχει ωθήσει την αγορά στην παροχή περισσότερων υπηρεσιών μιας και το διαδίκτυο προσφέρεται σε πάνω από δύο (2) δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες του διαδικτύου. Ο αριθμός αυτός είναι σημαντικός καθώς μέρα με τη μέρα αυξάνεται λογαριθμικά, γεγονός που το διαδίκτυο αποτελεί έναν πόλο έλξης πολλών επαγγελματιών στο χώρο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών αλλά και πέραν από αυτόν. Μέσα σε αυτή την εξέλιξη, δε θα μπορούσαν να λείψουν και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα με τη δημιουργία και την προβολή των προϊόντων τους δημιουργώντας τα κατάλληλα κανάλια επικοινωνίας μέσω διαδικτύου όπως είναι το e-banking αλλά και το mobile banking.
Η παρούσα διπλωματική επιχειρεί την ανάλυση των δύο καναλιών επικοινωνίας ώστε να γίνει κατανοητή η χρήση τους από τους αναγνώστες δηλαδή πώς ένας χρηματοοικονομικός φορέας όπως είναι και μια Τράπεζα, προσφέρει τις υπηρεσίες της μέσω κατάλληλων ενεργειών στους χρήστες διαμέσου του e-banking και mobile banking.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας, έχει γίνει μια βιβλιογραφική ανασκόπηση στο ρόλο της τραπεζικής πληροφορικής, μια γενική ανασκόπηση από την εισαγωγή της πληροφορικής στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και την εξέλιξη τους από εργαλείο μηχανογράφησης και αρχειοθέτησης εγγράφων σε εργαλείο παραγωγής συναλλαγών μέσω της διεύρυνσης της επιχειρηματικής λογικής με την παραγωγή κέρδους. Στη συνέχεια, γίνεται μια αναφορά στα ηλεκτρονικά συστήματα που χρησιμοποιεί μια τράπεζα με σκοπό ο αναγνώστης να κατανοήσει τη σπουδαιότητα της πληροφορικής στον τραπεζικό χώρο, αναφέρονται δηλαδή τα τμήματα που συνθέτουν έναν φορέα όπως επίσης και τα συστήματα πληρωμών που χρησιμοποιούνται εκτός τράπεζας με σκοπό τη μεταφορά χρημάτων μέσω τραπεζικών εντολών και μέσω εσωτερικού δικτύου των τραπεζών.
Στο δεύτερο μέρος της διπλωματικής, αναφερόμαστε στην ηλεκτρονική τραπεζική μέσω διαδικτύου (e-banking), από τον τρόπο που ένα σύστημα ηλεκτρονικής τραπεζικής συνδέεται στο διαδίκτυο μέχρι το τι βλέπει ένας τελικός χρήστης. Θέλουμε με αυτόν τον τρόπο να περάσουμε στον αναγνώστη τη στοιχειώδη γνώση εκείνη ώστε να κατανοήσει τον τρόπο που εκτελεί τις συναλλαγές του μέσω του διαδικτύου ώστε να είναι πιο «ασφαλής» στις επιλογές του και στον τρόπο χρήσης των υπηρεσιών.
Στο τρίτο μέρος της διπλωματικής, αναφερόμαστε στη χρήση του διαδικτύου μέσω κινητών και ιδίως των «έξυπνων κινητών» ή αλλιώς smartphones. Θέλουμε να εμβαθύνουμε τη γνώση του χρήστη στην λογική ότι πλέον η συσκευή κινητής τηλεφωνίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε καθημερινές συναλλαγές με την Τράπεζα. Αναφερόμαστε σε αυτή την ενότητα στα είδη των προσφερόμενων εφαρμογών που παρέχουν οι Τράπεζες όπως επίσης και μια ανασκόπηση του mobile banking στις Ελληνικές Τράπεζες.
Στο τέταρτο μέρος αναφερόμαστε στην ασφάλεια των συναλλαγών. Προκειμένου ο χρήστης να εξοικειωθεί με τους κινδύνους που μπορεί να υπάρχουν όταν συναλλάσσεται μέσω διαδικτύου. Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται μια αναφορά για τους τρόπους που κάποιος «ηλεκτρονικός εγκληματίας» προσπαθεί να αποσπάσει προσωπικά στοιχεία με σκοπό τη μεταφορά ποσών προς όφελός του είτε να κάνει «ζημιά» στα επιτιθέμενα συστήματα. Επιπλέον αναφέρουμε ενδεικτικά τι μέτρα λαμβάνει ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα προκειμένου να προστατέψει τους πελάτες της, τα συστήματα της και σε τελική ανάλυση τη φήμη της. Τέλος, στο συγκεκριμένο κεφάλαιο, προτείνουμε στον χρήστη μερικές συμβουλές προκειμένου να φυλαχθεί από τους προαναφερόμενους κινδύνους.
Στο πέμπτο κεφάλαιο και τελευταίο, διεξήγαμε μια έρευνα με τη χρήση ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου ανάμεσα στους χρήστες που κάνουν χρήση ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών με σκοπό να δούμε κατά πόσο οι χρήστες είναι ενημερωμένοι και εξοικειωμένοι με τη χρήση του διαδικτύου για τη διεξαγωγή τραπεζικών συναλλαγών.