Αξιολόγηση ευχρηστίας σε ιστοσελίδες παροχής κοινωνικών υπηρεσιών και περιεχομένου
Abstract
Οι θεωρητικές αρχές που αναφέρονται στην αλληλεπίδραση ανθρώπου και υπολογιστή (HCI) είναι αποτέλεσμα της διεπιστημονικής συνεργασίας διαφόρων γνωστικών πεδίων που αλληλοκαλύπτονται ή / και λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους όπως η πληροφορική, η κοινωνιολογία, η γνωστική ψυχολογία, η γλωσσολογία, η βιομηχανική σχεδίαση, η εργονομία κλπ.
Η σχεδίαση ενός διαδραστικού συστήματος θα πρέπει να βασίζεται σε ξεκάθαρους στόχους, αφού απευθύνεται σε κάθε κατηγορία ανθρώπων, ηλικιακή ομάδα και μορφωτικό επίπεδο. Κάθε χρήστης έχει διαφορετικό τρόπο πρόσβασης και γνώσης σε υπολογιστές και κάθε μηχάνημα θα πρέπει να έχει απλοποιημένες λειτουργίες, ευκολονόητες και αποτελεσματικές ώστε να ολοκληρώνεται επιτυχώς μια εργασία. Το σύνολο των κανόνων-θεωρητικών αρχών που σχετίζονται με τα προηγούμενα δηλαδή με την βέλτιστη εμπειρία που αποκομίζει ένας χρήστης μιας υπηρεσίας ή ενός προϊόντος ονομάζεται Εμπειρία Διεπαφής (UX-User Experience).
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η επισκόπηση, συγκέντρωση και παρουσίαση των θεωρητικών αρχών και κατευθύνσεων αποτελεσματικού σχεδιασμού στο διαδίκτυο και η αξιολόγηση ευχρηστίας σε ιστοσελίδες παροχής κοινωνικών υπηρεσιών και περιεχομένου μέσω της σύγκρισης δύο επίσημων ιστοσελίδων αυτού του τύπου και συγκεκριμένα δύο επίσημων ιστοσελίδων παρεμφερών οργανισμών αποτοξίνωσης και κοινωνικής επανένταξης εθισμένων από τις εξαρτησιογόνες ουσίες (ΚΕΘΕΑ, ΚΕΝΘΕΑ) σε Ελλάδα και Κύπρο αντίστοιχα. Επιδιώκεται δηλαδή η αξιολόγηση της εφαρμογής ή μη κοινών σχεδιαστικών προτύπων στις δύο ιστοσελίδες που απευθύνονται σε ομάδες- στόχους με σχεδόν ίδιο πολιτιστικό υπόβαθρο, που ζουν σε διαφορετικές χώρες και βιώνουν διαφορετικές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες απέναντι στο παγκόσμιο πρόβλημα των ναρκωτικών.
Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι η απομακρυσμένη διενέργεια έρευνας (Remote Usability Testing) της ευχρηστίας και της αποτελεσματικής λειτουργικότητας των δύο ιστοσελίδων μέσω συμπλήρωσης ερωτηματολογίου από τους χρήστες. Βάσει των ευρημάτων της έρευνας θα γίνει προσπάθεια ανάδειξης σχεδιαστικών αρχών που αποσκοπούν στην βοήθεια των σχεδιαστών ιστοσελίδων παροχής κοινωνικού περιεχομένου για την μεγαλύτερη ευχρηστία και την αποτελεσματική λειτουργικότητα.