Κοινωνικές δεξιότητες και παρεμβάσεις σε μαθητή με διαταραχή αυτιστικού φάσματος: Μια μελέτη περίπτωσης
Abstract
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται ζητήματα που σχετίζονται με τη διδασκαλία των κοινωνικών δεξιοτήτων σε μαθητές με διαταραχή αυτιστικού φάσματος. Αρχικά, παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας με ποικίλες αναφορές στον ορισμό της συγκεκριμένης διαταραχής, στα χαρακτηριστικά της γνωρίσματα, στη διάγνωση, σε παρεμβατικά προγράμματα και στη συμβουλευτική γονέων και εκπαιδευτικών. Χαρακτηριστικά, πρόκειται για μία μελέτη περίπτωσης ενός μαθητή με διαταραχή αυτιστικού φάσματος, ο οποίος φοιτά σε Γενικό Δημοτικό Σχολείο.
Σκοπός της εργασίας είναι η κοινωνική και επικοινωνιακή ανάπτυξη του μαθητή με διαταραχή αυτιστικού φάσματος, αλλά και των συμμαθητών του, μέσα στα πλαίσια της συνεκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, δημιουργήθηκε και υλοποιήθηκε από την ερευνήτρια εκπαιδευτική παρέμβαση, με σκοπό την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων του εν λόγω μαθητή, μέσα από την συνδιαλλαγή του με άλλα παιδιά και κυρίως μέσα από το ομαδικό παιχνίδι.
Οι κοινωνικές δεξιότητες που εξετάστηκαν είναι η εγγύτητα, η βλεμματική επαφή, η παράλληλη δραστηριότητα και η κοινωνική ανταπόκριση, ενώ τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν είναι η συνέντευξη, η παρατήρηση και το κοινωνιόγραμμα. Μετά την παρέμβαση και μια σειρά δραστηριοτήτων, ακολούθησε η τελική αξιολόγηση του προγράμματος. Αξιοποιήθηκαν διαφορετικοί μέθοδοι διδασκαλίας, οι οποίοι τέθηκαν υπό τη μέθοδο της τριγωνοποίησης, για να εξαχθούν ορθότερα και πιο αξιόπιστα συμπεράσματα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το παιδί βελτίωσε τους συγκεκριμένους κοινωνικούς τομείς, κοινωνικοποιήθηκε και ενσωματώθηκε στο σχολείο, σύμφωνα με τις αρχές της ενιαίας εκπαίδευσης.