Η λειτουργία του ηθοποιού στο σωματικό θέατρο. Μια παράσταση βασισμένη σε κείμενα του Heiner Muller
Abstract
Στόχος της μεταπτυχιακής αυτής διατριβής είναι η καταγραφή της διαδικασίας κατά την οποία ένας ηθοποιός, με κύριο παρονομαστή το σώμα του, φτάνει σε μία κατάσταση ρόλου και κατεπέκταση παράστασης. Πόσο σημαντικό είναι το σώμα και η κίνηση για έναν ηθοποιό και σε τι βαθμό τα δύο αυτά αλληλένδετα στοιχεία τον βοηθούν στην αποκάλυψη της ταυτότητας αλλά και της αλήθειας του ρόλου του. Πώς ένας ηθοποιός προσεγγίζει το κείμενο κυρίως μέσω του σώματός του και πώς αυτό τον οδηγεί στην ερμηνεία.
Τα ερωτήματα αυτά ήταν σημαντικό να απαντηθούν μέσα από μια πρακτική, βιωματική διαδικασία η οποία με οδήγησε, μετά από την δημιουργία μιας ολοκληρωμένης παράστασης σωματικού θεάτρου, σε θεωρητικό επίπεδο, σε κάποια συμπεράσματα.
Η παράσταση Μήδειας Πείραμα, βασίζεται στο τρίπτυχο του Χάινερ Μύλλερ: Ρημαγμένη Όχθη – Μήδειας Υλικό – Τοπίο με Αργοναύτες στο οποίο έγινε διασκευή για τις ανάγκες του «πειράματος» αυτού.
Τα κείμενα του Γερμανού θεατρικού συγγραφέα Χάινερ Μύλλερ, ήταν για μένα η ιδανική επιλογή, για να φωτιστούν οι παραπάνω στόχοι και ν΄ απαντηθούν τα ερωτήματα που προέκυψαν μέσα από τους στόχους αυτούς.
Στην πορεία της μεταπτυχιακής αυτής διατριβής, καταγράφεται και η σημασία της επιλογής του συγγραφέα καθώς και οι λόγοι αυτής της επιλογής.
Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, η ερευνητική διαδικασία ξεκίνησε από το πρακτικό κομμάτι. Αφού έγινε η επιλογή των κειμένων και η προσαρμογή-επεξεργασία τους, ξεκίνησαν οι προγραμματισμένες πρόβες με επαγγελματίες ηθοποιούς κάτω από τη δική μου επίβλεψη ως σκηνοθέτη.