Εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού: Η εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη. Μελέτη περίπτωσης κυπριακής ιδιωτικής επιχείρησης
Abstract
Η παρούσα διατριβή επιδιώκει μέσω δευτερογενών δεδομένων (ανασκόπηση διεθνούς βιβλιογραφίας) να προβάλει τη σημασία της εκπαίδευσης των ανθρώπινων πόρων για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας της επιχείρησης. Επιπλέον, να παρουσιάσει τη διαδικασία οργάνωσης και εφαρμογής ενός εκπαιδευτικού προγράμματος ως μέρος της λειτουργίας της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων.
Το πρακτικό μέρος της διατριβής αφορά μια πρωτογενή έρευνα που πραγματοποιήθηκε μέσω συνδυασμού συνεντεύξεων και ερωτηματολογίου και είχε ως σκοπό από τη μία πλευρά να εξετάσει τις απόψεις των εκπαιδευόμενων για την παρεχόμενη εκπαίδευση και από την άλλη πλευρά το πώς αντιμετωπίζει και εφαρμόζει στην πράξη η διεύθυνση της επιχείρησης την εκπαίδευση του προσωπικού της. Με τη συγκέντρωση δεδομένων και από τις δυο πλευρές δόθηκε μια πιο αντικειμενική εικόνα των εκπαιδευτικών εφαρμογών στην επιχείρηση.
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την ερευνητική διαδικασία συσχετίστηκαν με τα όσα έχουν λεχθεί από τη διεθνή βιβλιογραφία και οι κύριες διαπιστώσεις συνοψίζονται στο ότι πολλά από όσα ισχύουν θεωρητικά, εφαρμόζονται και στην πράξη. Πιο συγκεκριμένα, προκύπτει ότι η εκπαίδευση αποτελεί κομμάτι της γενικότερης στρατηγικής της επιχείρησης και αναγνωρίζεται η συμβολή της στην αποδοτικότητα των εργαζομένων και της επιχείρησης. Τα στελέχη που έχουν την ευθύνη των εκπαιδευτικών διαδικασιών είναι γνώστες της θεωρητικής προσέγγισης του θέματος. Στην πράξη, όμως, παράγοντες, όπως ο χρόνος, το μέγεθος της εταιρείας, οι ανάγκες που προκύπτουν, συντελούν σε μια λιγότερο συστηματική και ολοκληρωμένη εκπαιδευτική διαδικασία. Προκύπτει, ακόμη, ότι στόχοι είναι η βελτίωση των γνώσεων και δεξιοτήτων και αναγνωρίζονται από προσωπικό και διεύθυνση τα οφέλη που υπάρχουν. Παρατηρείται, όμως, μια αδυναμία στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς και η απουσία συμμετοχής των εκπαιδευόμενων στον σχεδιασμό και την αξιολόγηση των προγραμμάτων αυτών.