Πως η εταιρική κοινωνική ευθύνη επηρεάζει τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Πόσο επηρεάζει τη συμπεριφορά του Κύπριου καταναλωτή
Abstract
Αρχικά θέσαμε το οικοσύστημα μέσα στο οποίο υπάρχουν επιχειρήσεις, κράτος και καταναλωτές θέλοντας να δώσουμε μια εικόνα του πως συνυπάρχουν, δραστηριοποιούνται και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Αφού ορίσαμε τι είναι ΕΚΕ (Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη), θέσαμε το περίγραμμα μέσα στο οποίο επιστρατεύονται πολιτικές ΕΚΕ και για ποιους σκοπούς. Εργασιακές πρακτικές, διαφθορά, προστασία του περιβάλλοντος, προστασία του καταναλωτή, στήριξη κοινωνικού περιβάλλοντος και τα ανθρώπινα δικαιώματα ήταν οι τομείς δραστηριοποίησης της ΕΚΕ που αναλύθηκαν διεξοδικά χρησιμοποιώντας τη διαθέσιμη βιβλιογραφία. Για να ερευνήσουμε πως επηρεάζει η ΕΚΕ, μελετήσαμε τη συμπεριφορά του καταναλωτή, ώστε να μπορούμε να συγκρίνουμε με τα δεδομένα μας. Παραδείγματα από την Κύπρο και το εξωτερικό αναφέρθηκαν για να υπάρξει μεγαλύτερη κατανόηση του έμπρακτου τρόπου που οι εταιρείες εφαρμόζουν ΕΚΕ.
Τα ερωτήματα τα οποία θέσαμε ερευνήθηκαν με Crosstab και ANOVA ανάλυση καθώς και με έξι μοντέλα γραμμικής πολλαπλής παλινδρόμησης. Τα αποτελέσματα μας καταδεικνύουν ότι οι καταναλωτές ανταποκρίνονται όλοι με τον ίδιο τρόπο σε ενέργειες ΕΚΕ και δεν επηρεάζουν την πρόθεση για αγορά από κάποια εταιρεία η οποία επιφανειακά προσπαθεί να επηρεάσει τους καταναλωτές εφαρμόζοντας πολιτικές ΕΚΕ. Δημογραφικά χαρακτηριστικά και τύπος καταναλωτή επηρεάζουν τη συμπεριφορά του κύπριου καταναλωτή ως προς τη σημαντικότητα που αποδίδει σε κάποιες ενέργειες αλλά και στην πρόθεση του να επωμιστεί επιπλέον κόστος για να στηρίξει μια κοινωνικά υπεύθυνη επιχείρηση. Τέλος διαπιστώσαμε ότι αν αυξηθεί η συνείδηση του κύπριου καταναλωτή και αποδίδει μεγαλύτερη σημασία σε κάποιες ενέργειες κοινωνικής ευθύνης τότε θα είναι διατεθειμένος να επιβαρυνθεί με επιπλέον κόστος.