Repository logo
  • English
  • Ελληνικά
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Collections
  • Research Outputs
  • Projects
  • People
  • Statistics
  • English
  • Ελληνικά
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Ψηφιακό Αποθετήριο ΚΥΨΕΛΗ / Kypseli Digital Repository
  3. Theses / Διατριβές και Πτυχιακές Εργασίες
  4. Μεταπτυχιακές Διατριβές / Master Τheses
  5. Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (ΕΛΛ) / Greek Linguistics and Literature (in Greek)
  6. Παραγωγή επιχειρηματολογικού λόγου στις πανελλήνιες εξετάσεις: μια απόπειρα κριτικής ανάλυσης.
 
  • Details
Options

Παραγωγή επιχειρηματολογικού λόγου στις πανελλήνιες εξετάσεις: μια απόπειρα κριτικής ανάλυσης.

Author(s)
Μάνθου, Άρτεμις
Date Issued
2019-05
Faculty
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών / Faculty of Humanities and Social Sciences 
Abstract
Στη συγκεκριμένη μεταπτυχιακή διατριβή επιχειρείται μια κριτική ανάλυση των ασκήσεων παραγωγής λόγου που τίθενται στις Πανελλήνιες Εξετάσεις από την τελευταία αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) το 1999 μέχρι σήμερα (2000-2018). Βασική επιστημολογική θέση αποτελεί η παραδοχή ότι το κείμενο των ασκήσεων δεν συνιστά ιδεολογικά ουδέτερη κατασκευή αλλά κοινωνικο-πολιτισμικά καθορισμένη πρακτική, στην οποία εκβάλλουν διάφοροι γλωσσοδιδακτικοί λόγοι (discourses). Κατά συνέπεια, εγγράφει αλλά και αναπαράγει κοινωνικές σχέσεις, αξίες και ιδεολογίες, οικοδομώντας μια συγκεκριμένη αναπαράσταση της κοινωνικής πραγματικότητας που επηρεάζει τον επιχειρηματολογικό λόγο των μαθητών και συμβάλλει στη διαμόρφωση των μαθητικών ταυτοτήτων. Για την ανάδειξη της ιδεολογικής διάστασης του λόγου των ασκήσεων αξιοποιείται το «τρισδιάστατο μοντέλο» Κριτικής Ανάλυσης Λόγου (ΚΑΛ) του Fairclough και η Συστημική Λειτουργική Γραμματική του M.A.K. Halliday, που επιτρέπουν να καταδειχθούν οι γλωσσικοί μηχανισμοί που επιστρατεύονται για την παραγωγή του νοήματος στο μικρο-επίπεδο του κειμένου, εξασφαλίζοντας τη μετάβαση στο μακρο-επίπεδο και την αποφυσικοποίηση των υπόρρητων νοημάτων. Το συμπέρασμα που προκύπτει τελικά είναι ότι, παρά την προσπάθεια ανανέωσης του λόγου των Πανελληνίων εξετάσεων που επιχειρήθηκε το 2000, αυτός παραμένει προσκολλημένος σε μια παραδοσιακή λογική, που δεν επιτρέπει τη δημιουργία κριτικών μαθητικών ταυτοτήτων, ικανών να ανταποκριθούν στην πολυπλοκότητα και την ετερογένεια της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας. Προτείνεται λοιπόν ο επαναπροσδιορισμός της εξεταστικής φιλοσοφίας στη βάση των αρχών του κριτικού γραμματισμού.
Publisher
Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Format
99 σ. ; 30 εκ.
Subjects

Κριτική Ανάλυση Λόγου...

Critical Discource An...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

ΕΓΛ-2019-00108.pdf

Size

1.49 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):b6cfd221c6125ac334c570176b38cc2a

  • Contact Us
  • Cookie settings
  • Open University of Cyprus
  • OUC Library
  • Policies
  • Accessibility and Data Protection

Find us on:

FacebookFacebook

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science - Powered by Dataly